Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DN överväger fortsatt effektförsäljning

Publicerad: 13 September 1999, 04:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Dagens Nyheter funderar på att permanenta sommarens försök med effektannonsering, förutsatt att det gåra att hitta lämpliga mätpunkter för att mäta annonseffekten.


Intresset för att köpa annonsutrymme i utbyte mot en viss effekt blev större än

väntat. DN hade räknat med ett 30-tal affärer men fick 72 avslut.

- Flera har frågat om vi kan göra så här i fortsättningen. Det gör vi gärna om

vi kan komma överens om mätpunkterna, säger Olof Källgren, marknadsansvarig på

DN:s annonsavdelning.

Sommarens försök med effektannonsering har gått ihop, enligt Olof Källgren.

- Det har definitivt inte varit en förlust. Snarare tvärtom. Men det viktiga

har inte varit att tjäna pengar utan att få folk att tänka i nya banor.

Olof Källgren berättar att det i några fall har varit problem att hitta

mätpunkterna som avgör när tidningen har uppfyllt sin del av avtalet.

Mätpunkter kan sättas i försäljning, kännedom eller andra storheter.

- Vissa anonsörer har fått mer bonusutrymme än andra. För en annonsörer har vi

haft svårt att målen eftersom produkterna har varit beroende av ett visst väder

för att sälja.

Ett företag som har figurerat på ett ymnigt antal DN-helsidor är Fliesbergs

Sport & Fritid, som tycks ha haft väldiga problem med att sälja tält och

ryggsäckar under den varma sommaren.

- Vi kom överens om en mätpunkt som visade sig vara allt för optimistisk, säger

Olof Källgren.

Beslut om fortsatt effektförsäljning fattar DN under september. Beslutet är

inte helt lätt. Om allt fler kunder skulle köpa annonsutrymme i utbyte mot

effekt, kan DN:s säljmetoder rubbas i grunden.

- Frågan är om det är en risk eller möjlighet. Det är det ska vi ta ställning

till.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.