Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DN lockar hemelektronikbranschen med ny sajt och bilaga

Publicerad: 27 Oktober 1999, 10:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

I morgon (torsdag, den 28/11) är det premiär för Dagens Nyheters nya bilaga och sajt Hemteknik. Ett syfte med produkten är att locka tillbaka hemelektronikföretag som Onoff och Euronics som har vänt DN ryggen för direktreklam.


Bilagan ersätter DN-IT som var en avdelning som mest handlade om

framtidsvisioner. Den självständiga bilagan hemelektronik blir en jordnära

produkt som med tester och artiklar ska ge konkreta köpråd.

- Bilagan blir konsumentinriktad. Vi vänder oss till alla som vill köpa all

slags hemelektronik, bortsett från vitvaror, säger Egon Wallberg, annonssäljare

på DN.

Vid midnatt startar DN också sajten dn.se.hemteknik. Den bygger på samma

redaktionella innehåll som pappersbilagan. Men sajten kan förses med fördjupad

information som inte ryms i papperstidningen. Sajten ska också utvecklas till

en marknadsplats. Annonsörer som går i bilagan får också en Internet-anpassad

annons på sajten. Med sajten hoppas Egon Wallberg kunna locka tillbaka de

hemelektronikleverantörer som har svikit DN för direktreklam.

- Sajten kan vara ett alternativ för dem. Trenden är att handeln av

elektronikprodukter flyttar ut till nätet.

Men några affärer kommer inte att göras på sajten och sajten blir därför ingen

konkurrent till den nystartade tjänsten Nettonnet.

- Vår ambition är att förmedla kontakten. Vi vill skapa en marknadsplats för

alla som vill köpa hemelektronik.

Bilagan ska bestå av åtta sidor, varav minst fyra ska vara redaktionella.

Platsannonserna som tidigare låg i DN-IT följer med som en ibladning.

En helsida i fyrfärg i pappersbilagan inklusive Internet-annons kostar 160.000

kronor.

Det är något lägre än i papperstidningen, men frågan är om det räcker för att

få tillbaka annonsörer som Euronics som tycker att priserna ska ned med minst

50 procent.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.