Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DN Kultur vägrar slukas av Svensk Fastighetsförmedling

Publicerad: 30 April 2007, 08:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:06

I fredagens Dagens Nyheter omslöt Svensk Fastighetsförmedlings bostadstidning kulturdelen. "Jag utgår från att det är ett misstag", säger Maria Schottenius, chef för DN Kultur.


Enligt Erik Wikander, marknadsdirektör på Svensk Fastighetsförmedling, så var det första gången en annonsör legat kring DN Kultur.

- Vi har en stor fritidshussatsning så vår tidning var tjockare än vanligt. Därför valde vi att hitta en annan lösning och DN tyckte det var spännande också.

Dessutom puffar DN för Svensk Fastighetsförmedlings tidning på ettan av A-delen: "Kulturdelen hittar du idag i en annonsbilaga från Svensk Fastighetsförmedling". Puffen ingick dock inte i avtalet.

- Det är inte en puff för oss, utan snarare för att den vanliga DN-läsaren ska hitta till kulturdelen. Självklart är det jättebra att vi får synlighet. Vi har ett väldigt bra samarbete med DN.

Chefen för DN Kultur, Maria Schottenius, är inte alls nöjd med att kulturdelen försvann i en annonsbilaga. Hon säger att det skett en gång tidigare, då Unicef klädde in bilagan.

- Jag utgår från att det är ett misstag. DN har en policy att vi inte har andra omslag kring bilagorna. Det brukar alltid föras diskussioner om vi ska göra avsteg från vår policy, men jag har inte hört något om det.

Vad tycker du om att kulturen omges av en annonsbilaga?

- Jag tycker det är fel. SvD har så hela tiden, men jag tycker det är viktigt att man ser vilken tidning man läser, så att läsaren inte tror att det är en reklambilaga.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.