Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DN i annonssamarbete med Mitt i-titlarna

Publicerad: 5 April 2002, 12:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Dagens Nyheter och Lokaltidningarna Mitt i startar ett platsannonssamarbete inom området vård och omsorg. Paketet får så hög räckvidd att annonsering i Metro och Svenska Dagbladet blir onödig, enligt Urban Hilding, försäljningsdirektör på Dagens Nyheter.


- Med kombinationen Dagens Nyheter och Lokaltidningarna når en annonsör 80 till 90 procents räckvidd i Stockholm. Det gör att han eller hon inte behöver annonsera någon annanstans, varken i Svenskan eller Metro, säger Urban Hilding.

Dagens Nyheter startade i november 2001 en del i tidningen varje onsdag som handlar om sjuk- och hälsovård. Detta för att locka annonsörer i branschen till tidningen. Samarbetet med Lokaltidningarna är ytterligare ett steg att stärka Dagens Nyheters position som annonsorgan för den branschen.

- Det här är en typ av yrken som är knutna kommunvis och som Lokaltidningarna redan har en del av annonsörerna från, säger Urban Hilding.

Lokaltidningarna Mitt i finns i totalt 28 editioner. En annonsör kan välja att annonsera i åtta olika paket där det minsta innehåller två tidningar, alltid med Dagens Nyheter i botten. Ett paket med en annons i storleken 2x150 i svart-vitt med Dagens Nyheter samt alla lokaltidningar kostar 34.784 kronor.

Urban Hilding tycker inte att platsannonspaketet, som heter Stockholm Jobb, är ett samarbete mellan konkurrenter.

- De har en mycket starkare lokal förankring i och med att deras hushållstäckning är så stark, säger han.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.