Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DN ger draghjälp åt seniorutredning

Publicerad: 19 April 2002, 11:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Socialdepartementet tar hjälp av pr-byrån Svensk Information för att marknadsföra utredningen Senior 2005. Det har hittills skapat publicitet bland annat med hjälp av journalister med anknytning till Dagens Nyheter.


Utredningen Senior 2005 ska marknadsföras till en bredare allmänhet, något som är ovanligt vid statliga utredningar.

- Vi försöker nå alla människor som inte tillhör organisationer, myndigheter, kommuner och landsting, som normalt intresserar sig för frågan. Åldrandet i sig berör alla, vi har också en demografi med allt fler äldre som innebär att ingen grupp undgår frågan, säger Pär Alexandersson, sekreterare i beredningen.

Uppdraget att kommunicera utredningen gick till pr-byrån Svensk Information, som har fått en budgetram på 2,3 miljoner kronor för uppdraget. För pengarna planeras tre aktiviteter.

Den 5 april lanserades utredningens diskussionsbetänkande ?Riv ålderstrappan? via en presskonferens. Samtidigt publicerades antologin ?I livsloppet? som skulle rikta strålkastarljus på det tungrodda betänkandet.

- Den är ett sätt att belysa frågorna utan att det bara är politikerna som tycker något. Med antologin vill vi också lyfta fram begreppet ?livsloppet?.

I antologin skriver författaren Aino Trosell om hur hon ser fram emot ålderdomen och hoppas på en ?gigantisk efterfest?. Hennes arvode från socialdepartementet på 10.000 kronor kan möjligen bidra något till den festen. Torkel Rasmusson, tidigare redaktör på Dagens Nyheter, håller i bokprojektet och får för det 100.000 kronor. Hans brors sambo, Ulla Montan, fotograferade för 50.000 kronor och Dagens Nyheters reporter Ulrika Kärnborg hjälpte till med skrivandet.

Dagens Nyheter gav i sin tur publicitet till boken genom att publicera Aino Trosells bidrag.

Lanseringen kröntes av en halvsidas artikel på Dagens Nyheters avdelning Insidan som publicerade ett av inläggen i boken I livsloppet.

Hittills har aktiviteterna skapar ringar på vattnet.

- Det mediala intresset har varit större än jag trodde. Bekymret för oss är att frågorna talar främst till de grupper som intresserar sig för dem, medan vi vill bredda frågan och skapa insikten att frågorna berör den breda allmänheten, säger Pär Alexandersson.

Nästa steg i kommunikationen är att publicera en bilaga i Aftonbladet, Kvällsposten och GT. Det sker nu på söndag. Bilagan ska "i ord och bild presentera några av tankarna bakom delbetänkandet?

- Vi går ut i flera tidningar som når ett brett spektrum av personer, även om jag vet att vi inte når alla i kvällspressen. Det är ett sätt att nå människor utan att binda dem till olika kategorier.

De tredje steget i kommunikationen är en serie konferenser.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.