Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DN drar igång sitt läspenneprojekt

Publicerad: 3 April 2000, 14:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30

700 av Dagens Nyheters abonnenter har försetts med en läspenna som förlänger texter och annonser ur tidningen ut på internet. Några av de annonsörer som medverkar i projektet är KPA AB, Volvo Personbilar, Apollo med systerföretaget Holidays, Vattenfall och Svensk Fastighetsförmedling.


Projektet ska pågå under fyra månader. DN:s prenumeranter har utrustats med en

streckkodsläsare som de kopplar till sin persondator. När de läser tidningen

scannar de artiklar och annonser som de vill veta mer om. Sedan dockar de

enheten till sin dator och systemet startar automatiskt web-läsaren som med

hjälp av de scannade koderna tar läsaren till den sajt informationen finns på,

antingen dn.se eller någon av annonsörernas hemsidor.

Projektet är i City:s regi (Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenska

Dagbladet) tillsammans med JumpTech.com, som har utvecklat systemet för att

koppla morgontidningen till internet, samt Symbol Technologies som är

leverantör av streckkodsutrustning.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.