Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DN bygger om På Stan

Publicerad: 4 Oktober 2001, 04:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Dagens Nyheter bygger om fredagsbilagan På Stan med ambitionen att bli mer användbar för de nöjeslystna läsarna. Kalendariet struktureras i tydligare avdelningar och annonsörer stoppas in bland respektive nöje. Dessutom får krogkommissionen ett syskon i shoppingkommissionen.


- I första hand handlar det om ett journalistisk förtydligande. DN På Stan kan

inte bli mer snygg och cool än vad den är idag och typografiskt är det inte

fråga om någon revolution. Vi gör en ommöblering, säger Viggo Cavling, redaktör

för DN På Stan.

Den största förändringen gäller kalendariet, ryggraden i tidningen.

- Vi strukturerar kalendariet i ett 10-tal ämnesområden. Varje ämnesområde ska

innehålla tips, garv, plus och minus och en huvudartikel om något vi tycker är

viktigt att skriva om. Även annonsörer ska sorteras in i ämnesblocken, säger

Viggo Cavling.

Första uppslagets plockiga karaktär ska bort. Istället kommer läsaren på sidan

två och tre rakt in i veckans huvudartikel.

- Jag har snott det upplägget från Polisens facktidning. Tanken med första

uppslaget idag är att läsaren ska garva två, tre gånger. Nu ska det plocket

spridas ut i tidningen. Istället startar vi direkt med huvudknäcket.

DN På Stan får också en helt ny avdelning som behandlar helgens största nöje:

shopping. Stockholmsbutikerna får, precis som krogarna, en kommission som

betygsätter upplevelsen.

- Ambitionen är att vi varje vecka ska ha ett uppslag med Shoppingkommissionen

där vi betygsätter butiker med kläder, inredning, böcker och tidskrifter och

övrig shopping. Nytt är att kommissionerna sätter betyg på en skala upp till

tio. Musikrecensenterna vägrar fortfarande att sätta sifferbetyg, säger Vigge

Cavling.

DN På Stan kommer ut i ommöblerad form i slutet av oktober.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.