Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DLF startar råd för att skydda märkesvaror

Publicerad: 1 Oktober 2001, 09:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Dagligvaruleverantörernas förbund skapar ett varumärkesråd för att skydda märkesvaror från intrång. På första mötet nästa månadsskifte ska rådet dels dra upp riktlinjer för verksamheten och dels granska några fall av så kallade look-alikes, efterbildningar.


- Vi vill peka på de spelregler som finns för märkesvaror på marknaden och se

till att de efterföljs. Problemet med look-alikes är inte ännu särskilt utbrett

i Sverige, även om det förekommer. Vi vill etablera rådet i preventivt syfte,

säger Mathias Dittrich. marknadsdirektör för Dagligvaruleverantörernas Förbund,

DLF.

Varumärkesrådet ska ta upp både egna ärenden och arbeta efter tips.

- Ärendena granskas med juridisk expertis. När rådet fattat beslut i frågan

avger vi yttrande till näringsidkaren i fråga. Med tanke på att yttrandet

kommer från expertis hoppas vi att det efterföljs. Om det inte efterföljs har

DLF möjlighet att driva ärendet i marknadsdomstolen.

Både handelsaktörer och leverantörer gör sig emellanåt skyldiga till

övertramp.

- Varumärkesinnehavare som upplever att en konkurrent gått över gränsen påpekar

det tämligen omgående. Men erfarenheter från övriga Europa visar att

varumärkesinnehavaren inte påpekar det lika lätt om det är en kund som gjort

ett övertramp. Anledningen till att man inte påpekar det är en rädsla att

påpekandet ska påverka relationen negativt.

Bildandet av ett varumärkesråd rimmar med omprofileringen av förbundet.

- DLF vill positionera sig som en varumärkesorganisation och företräda

varumärkesinnehavare. Det är de som är våra medlemsföretag, även om de har en

strategi att även tillverka andra produkter än märkesvaror. Det är också den

struktur som motsvarande organisationer har i övriga Europa, säger Mathias

Dittrich.

Följande personer bemannar varumärkesrådet: Jan Rosén, professor i medierätt,

Tom Hedqvist, rektor Beckmans School of Design, Tove Graulund, ordförande,

Marques, the Association of European Trade Mark Owners, Jörgen Friman, vd DLF

(ordförande i rådet), Mathias Ditrich, marknadsdirektör, DLF.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.