Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Djurmasker ska bygga Zoovillages varumärke

Publicerad: 18 April 2000, 09:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30

Igår startade Zoovillage, nätbutiken för streetwearkläder, sin första stora kampanj. Planerna är att i vår lansera sajten också i Finland, England och Holland.


Kampanjen bygger på människor som har djurmasker på sig. Maskerna är

inspirerade av mexikanska brottarmasker.

- Det passar bra för oss att komma ifrån den vanliga fokuseringen i modebilder

på en skitsnygg, trådsmal tjej. Vi vill visa att vi har attityd, säger Johanna

Friman, marknadschef på Zoovillage sedan i februari och tidigare marknadschef

för chat-sajten Dobedo.

Kampanjen går med annonser i Aftonbladet och Nöjesguiden och i busskurer.

Samtidigt går den på nätet på sajter som Edge, Darling, Nöjesguiden och Allt om

Stockholm. Alla som handlar något på sajten får också en Zoovillage-tröja och

klistermärken med i paketet.

Konceptet med djurmaskerna ska sedan tas vidare bland annat i en serie event i

sommar, och användas i det långsiktiga varumärkesbyggandet, bland annat som en

logga.

Zoovillages målgrupp ligger främst mellan 18-27 år. 65 procent av besökarna är

killar.

- Men vi riktar oss till alla så kallade unga vuxna. Människor som gillar coola

kläder, går ut, mycket och är intresserade av musik, säger Johanna Friman.

Sajten Zoovillage lanserade den 20 november förra året, och har förutom en

liten bannerkampanj i samband med laneringen inte gjort någon marknadsföring

över huvud taget. Sajten har idag cirka 50.000 unika besökare i månaden, och

företaget sysselsätter 27 anställda. Under våren ska Zoovillage lanseras i

Finland, England och Holland i nämnd ordning.

- Vi ska börja småskaligt med en PR-satsning i samband med att sajten släpps i

de olika länderna, och sen ska det byggas på med bland annat events, säger

Johanna Friman.

Reklambyrån bakom kampanjen är AMPM/Acne Family. PR-byrå är Dist och mediebyrån

som använts för on-linekampanjen är Synergi Interactive.

Zoovillage har utvecklats från e-handelssajten trendgear.com som startades 1998

i ett garage av Thomas Blarck och Pekka Östman. Ett år senare kom Speed

Ventures in i bilden och Zoovillage utvecklades.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.