Nyheter
Djurens Rätt i ny annons:Erik fick testiklarna avslitna
Publicerad: 23 september 2008, 12:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Med uppdiktade skräckhistorier där djur jämförs med människor, ska Djurens Rätt få fler ungdomar att välja veganmat. "Erik kan inte bli pappa. När han var fyra dagar gammal skar man av sädesledaren och slet bort hans testiklar", lyder copyn i en av annonserna.
MS
Martin Schori
- Jag hoppas att man tänker till. Även unga djur har rätt att växa upp och bli äldre, säger Lise-Lott Alsenius, informationschef på Djurens Rätt.
Kampanjen rullar till och med 4 oktober. Förutom i sin egen tidning går annonser i Chili, Studentmagasinet och Piraja. Djurens Rätt sätter också upp affischer i skolor. Modellerna ställde upp pro bono.
- Målet är att få fler unga att välja veganmat, antalet som äter det i dag har minskat den senaste tiden. Dessutom vill vi aktivera ungdomar och få fler att arbeta för djuren, säger Lise-Lott Alsenius.
Djurens Rätt lägger ned en kvarts miljon kronor på kampanjen, som tagits fram inhouse.