Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Djupdykning för Ericsson - uppåt för Ikea

Publicerad: 30 Juli 2002, 06:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Ericssons varumärkesvärde har halverats det senaste året, enligt affärstidningen Business Weeks årliga sammanställning över världens hundra viktigaste varumärken.


Den svenska telekomjätten faller därmed till placering 71, efter konkurrenter som Motorola, Samsung och Nokia.

Den andra svenska representanten på listan, Ikea, klättrar däremot till 44:e plats. Ikeas varumärkesvärde bedöms ha ökat med 9 procent.

Förstaplatsen totalt kniper den ständiga dominanten Coca-Cola. Tvåa är Microsoft och trea IBM.

Värderingen av varumärkena baseras på flera faktorer, bland annat uppskattad framtida lönsamhet och andel av intäkter som kan hänföras till varumärkets styrka.

Här är de tio starkaste varumärkena, enligt Business Week/Interbrand (uppskattat värde i miljarder kronor inom parentes):

1. Coca-Cola (657)

2. Microsoft (605)

3. IBM (483)

4. General Electric (390)

5. Intel (291)

6. Nokia (283)

7. Disney (276)

8. McDonalds (249)

9. Marlboro (228)

10. Mercedes (198)

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.