Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Discovery vill bli mediehus

Publicerad: 21 November 2008, 05:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Discovery Networks ska ta en tydligare position som mediehus och frontkanalen Discovery Channel ska bli personligare. Nordiska kanalchefen Björn Albrektson presenterar strategin framöver, efter tre månader på posten.


- I tuffare tider har vi nischkanaler fördelen att vi ger mindre spill med en snävare målgrupp. Vi ska satsa på att profilera oss som ett nischat mediehus och använda mycket mer "cross-promotion" för att driva trafik mellan våra kanaler och plattformar, säger Björn Albrektson.

Nya serier i vår är Project Earth, en serie om att rädda jorden, serien Chris Ryans Elite Police och serien Time Warp om extrema ögonblick i slow motion. Flaggskeppet Discovery Channel har en tittartidsandel på knappt 2 procent hittills i år, men sett till Dioscoverys primära målgrupp, män 25-39 år, är den närmare 4 procent. Bolagets övriga kanaler ligger under en halv procent, men under hösten har marknadsföringen av dem trappats upp. Än så länge är det bara Discovery Channel som sänder nationellt och drar in reklampengar, medan de andra är europeiska går runt på abonnemangsintäkter.

- Så snart vi får upp tittandet i övriga kanaler börjar vi med reklam där också, men det kräver tittartidsandelar på någon procent och teknik för att sända nationella reklambrejk, säger Björn Albrektson.

De nordiska Discovery Channel-kanalerna ska få en starkare personlighet och lokal förankring, men Sverige som testland. Bolaget söker till en början en välkänd person som kan bli Discoverys röst.

- Vi ska knyta till oss Discovery-personligheter som kan påa program från olika relevanta platser, till exempel en bergstopp, och vi ska lägga mer krut på manus för det. Men vi ska inte göra som MTV eftersom våra tittare förväntar sig högkvalitetsprogram, säger Björn Albrektson och hänvisar till MTVs kortlivade storsatsning på lokalproduktioner, som fick många tittare att fly kanalen.

Discovery har omkring 1,5 miljarder abonnenter i världen och egenproduktioner står för 80 procent av programutbudet. På så sätt kan varje land hålla en låg programbudget, men ändå ta del av dyra produktioner.

- Det mesta görs i USA och Storbritannien, men med min bakgrund på produktionssidan vore det roligt att göra en nordisk produktion. Men då måste den vara internationellt gångbar, säger Björn Albrektson.

På sikt ska även målgruppen breddas med hjälp av marknadsföring.

- Vi ska fortsätta vara experter på män 25-39 år, men som mediehus ska vi ge Animal Planet och Travel & Living en mer kvinnlig profil, eftersom de faktiskt lockar många kvinnor, säger Björn Albrektson.

Discovery tittar nu på marknadsbudgeten för nästa år.

- Om vi ska nå våra mål måste vi öka marknadsföringsbudgeten något, men det kan också handla om att förflytta resurserna. Vi skulle till exempel kunna dra ner svensk voice-over för våra program. Det är dyrt, men efterfrågas inte i så stor grad, säger Björn Albrektson.

Discovery använder främst mobil och webb som marknadsföringskanal, särskilt för målgruppen män 25-39 år.

- Det handlar om 900.000 personer inom åldersgruppen, vilket gör att vår huvudmålgrupp är kanske 90.000. Det är inte så många så vi kan arbeta med att söka upp dem aktivt. Vi har märkt att marknadsföringsinsatser inom vår Discovery-klubb har gett otroligt bra resultat, säger Björn Albrektson.

Programbolaget tittar också kontinuerligt på samarbeten med partners, till exempel magasin med lämplig målgrupp.

Discovery Networks kanaler i Sverige:

Discovery Channel Penetration: 55*Andelar i 3-99 år: 1,8 (-5)**Andelar i kanalens målgrupp män 25-39 år: 3,7 (0)**

Animal PlanetPenetration: 45Andelar i 3-99 år: 0,7 (22)Andelar i kanalens målgrupp 12-99 år: 0,7 (24)

Discovery WorldPenetration: 13Andelar i 3-99 år: (0,1) (133)Andelar i kanalens målgrupp 25-49 år: 0,1 (60)

Discovery Travel & LivingPenetration: 13Andelar i 3-99 år: 0,1 (40)Andelar i kanalens målgrupp kvinnor 25-39 år: 0,1 (17)

Discovery SciencePenetration: 11Andelar i 3-99 år: 0,1 (80)Andelar i kanalens målgrupp män 25-39 år: 0,2 (243)

* Penetration i 9-99 år i procent. Källa MMS.** Tittartidsandelar jan-okt 2008. Förändring i procent i parentes, jämfört med jan-okt 2007. Källa MMS.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.