Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"DIs annonsavdelning läckte uppgifter om Ericsson"

Publicerad: 22 Februari 2001, 09:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Dagens Industris annonsavdelning har hamnat i blåsväder efter det att information, som misstänks komma från en annons, publicerades av redaktionen. Annonsen var en kallelse till Ericssons bolagsstämma och innehöll uppgifter om börsjättens bolagsstyrelse.


Annonsen skickades till Dagens Industri måndagen 19 februari. Media Edge,

mediebyrån som skötte annonsplaceringen, skickade även avdrag på annonsen via

ett fax till Dagens Industris annonsavdelning.

Dagen därpå, den 20 publicerades en artikel på nätupplagan DI.se där namnen som

skulle ingå i styrelsen presenterades. Artikeln inleds: "Ericssons styrelse

sitter kvar trots den hårda kritiken från både storägare och analytiker. Det

föreslås i kallelsen till bolagsstämman."

Uppgiften citerades samma dag av Ekonomi24. Den 21 april publicerades en

variant av artikeln i papperstidningen Dagens Industri. På intilliggande

helsida ligger annonsen från Ericsson.

Media Edge misstänker nu att informationen i annonsen läckt ut till redaktionen

på Dagens Industri.

- Dagens Industri hävdar att informationen lika gärna kan ha läckt från

Ericsson. Den risken anser vi vara obefintlig. Min information säger att den

inte har kunnat läcka ut någon annanstans ifrån, säger Anna-Lena Karlsson, vd

för svenska Media Edge.

Hon är mycket upprörd.

- Jag har aldrig sett maken. Det är rent oetiskt. Går det att förhindra det

från att hända igen ska jag göra det.

Hon säger sig ha sökt Dagens Industris annonsdirektör tre gånger utan resultat.

- Vi vill se över rutinerna med Dagens Industri. Men de slår ifrån sig helt.

Det vänder jag mig emot. Vi borde tillsammans inse att det här är en allvarlig

fadäs, men Dagens Industri har noll problem med det här.

Något skriftligt avtal som reglerar sektretessen är inte upprättat mellan

Dagens Industri och Media Edge.

- Vi följer de gängse reglerna och måste kunna ta för givet att informationen

stannar inom den annonsavdelning vi har kontakt med.

Dagens Industris annonsdirektör Sören Sunmo anser att informationen inte har

läckt från annonsavdelningen till redaktionen.

- Alla efterforskningar jag gjort har visat att så inte är fallet. Jag vill

påpeka att en journalist gräver på många olika håll och kanter och det börjar

säkert långt innan ett annonsmanus kommer till oss. Tidpunkter för bolagstämmor

är kända långt i förväg och journalister har alla möjliga nätverk.

Formuleringar kan han läckt ut från manusarbetet.

Ericsson har satt sina jurister att jobba på fallet. Ingen vill eller har

kunnat kommentera saken. Ericssons presschef Mads Madsen är sparsam med

kommentarerna:

- Vi förhåller oss undrande till hur själva kallelsen kommit till redaktionen.

Vi vet inte hur det kan ha gått till.

Har informationen läckt ut från Dagens Industris annonsavdelning?

- Det kan jag inte säga. Vi vet inte hur det gått till. Vi som bolag önskar att

informationen kommer ut på rätt sätt. Det är olyckligt när så inte sker. Vi

hoppas att reglerna följs.

Kan ni utesluta att informationen läckt ut från någon annat håll än Dagens

Industris annonsavdelning?

- Jag har ingen kommentar till det.

Ska ni driva en process mot Dagens Industri?

- Jag kan inte säga till dig hur vi jobbar, säger Mads Madsen.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.