Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"DIs agerande är en skandal"

Publicerad: 9 Oktober 2001, 12:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Dagens Industri agerande är skandalartat. Det hävdar Smart Meetings marknadschef Patrik Berglund, efter att företagets helsidesannonser idag placerats intill artiklar om SAS-olyckan i Italien.


På tre helsidesannonser vänder sig telekonferensbolaget bland annat till läsare

"som vill slippa konferensresor", och flera läsare har uppfattat annonseringen

som smaklös och felplacerad i sammanhanget.

- De skulle ha lyft annonserna rakt av, det väntade vi oss av ett

professionellt annonsmedium. Det här var det absolut värsta som kunde hända,

säger Patrik Berglund på Smart Meeting.

Enligt Patrik Berglund fick annonserna dessutom en annan placering än den

begärda.

- Om de inte hade gjort fel hade annonserna inte hamnat vid artiklarna om

flygolyckan.

Patrik Berglund har under dagen fått ta emot flera samtal från kunder och

anhöriga till de förolyckade som tagit illa vid sig.

- Inte minst SAS var milt sagt missnöjda när de ringde. Det är skandal att vi

hålls ansvariga för något som Dagens Industri ställt till med, säger han.

På Dagens Industri kallar man det inträffade "en olycka".

- Vi visste helt enkelt inte hur annonserna såg ut. Nu har vi infört nya

rutiner som innebär att redigerare och nyhetschefer ska titta på annonserna

redan på morgonen, säger chefredaktör Hasse Olsson.

Smart Meeting har under dagen fört samtal med Dagens Industri. Om det blir tal

om kompensation återstår att se, enligt Patrik Berglund.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.