Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Direktreklamen miljöutreds...

Publicerad: 29 April 2008, 06:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Posten, Svensk Direktreklam, JMS, V-TAB, Rotosmeets, Holmen Paper och Strålfors går ihop för att utreda direktreklamens miljöpåverkan. Syftet är att exempelvis ta reda på hur stora koldioxidutsläppen är.


- Många direktreklamaktörer funderar över miljöfrågan och istället för att var och en jobbar på sitt håll så går vi ihop för att få bättre resurser. Var och en sitter på olika information i dag och målet är att samla in all information och titta på hela dr-processen, samt hitta forskningsprojekt kring det vi inte vet, säger Maj Bonde-Tier, vd på Icebreak som företräder projektet.

Aktörerna går alla in med en hemlig summa pengar som ska finansiera forskningen under tre år. Projektet har fått namnet Miljö Direkt och i styrgruppen ingår Benny Stampare, JMS, Per Liljedahl, miljöchef Posten samt Göran Kontin, marknadsdirektör Svensk Direktreklam.

För Postens del är detta ett led i större miljöarbete som fram till 2010 ska minska organisationens koldioxidutsläpp med 15 procent, jämfört med 2006.

- Kunderna och branschen är intresserade av att direktreklamen görs så miljövettigt som möjligt. Men det är bara en tjänst och vi tittar på vårt miljöarbete som en helhet som omfattar allt från logistik och transport till miljöcertifiering av våra tyngsta tjänster, säger Mats Ekdahl, chef för miljö- och processkvalitet på Posten.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.