Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Digitas ska nå 100 miljoner på fem år

Publicerad: 26 November 2008, 05:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Starcoms webbyrå Digitas kraftsamlar mot de nordiska konkurrenterna. Om fem år ska man vara ledande i Norden och ha en byråintäkt på 100 miljoner kronor.


- Vi tar ett stort strategiskt och kreativt grepp och släpper aldrig taget. Andra webbyråer är jätteduktiga på kreativa lösningar och teknik men jobbar mer med enskilda kampanjer, säger Lisa Amatiello, som blir byråns chef.

Digitas har kontor i 19 länder världen över. Fler ska öppnas inom kort, i länder som Sydkorea och Australien. Byrån förvärvades av Publicis förra året och är en central del i VivaKi, en plattform för Publiciskoncernens digitala kompetens.

Som Dagens Media berättade igår, tisdag, lanseras byrån i Sverige och slukar digitala dm-byrån Starcom 1.1.3. och webbyrån Joy. I dagsläget har man 27 anställda, som leds av Starcom 1.1.3.s vd Lisa Amatiello.

- Vi kraftsamlar och bildar en digital kommunikationsbyrå. Digitas ska ha ett stort fokus på planning och konsumentinsikt, något som jag anser är centralt i vår bransch, säger hon.

Lisa Amatiello anser att de flesta annonsörer och byråer ligger efter konsumenterna på den digitala sidan.

- Vi måste bryta gamla vanor för vi hänger inte med. Vi vill ha kunder med säljfokus och som bygger varumärke genom det.

Alla Joys och Starcom 1.1.3s uppdrag, som Peugeot, Swedbank, If och Canon, flyttas till Digitas, som redan hunnit pitcha på några kunder under nya namnet.

Trots lågkonjunkturen hoppas Lisa Amatiello på snabb tillväxt.

- Vår byråintäkt ska växa med 15 procent per år till 100 miljoner kronor i Norden om fem år. Då ska vi också ha etablerat oss i hela Norden.

Lisa Amatiello arbetat för 1.1.3 sedan starten år 2000.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.