Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Digitalt skickade reklamfilmer stärker tv mot dagspress

Publicerad: 13 Maj 2008, 03:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Den kommersiella tv-branschens övergång till digital distribution av reklamfilmer har dragit ut på tiden, men målet är att det ska vara slut med postandet av band i höst. Hittills är TV4-huset, Proseiben och MTV klara för övergången.


- Vi började med de första livetesterna i april och systemet har fungerat över förväntan. Vi går redan skarpt med de kanaler som varit med i testerna, säger Emil Brolin, affärsutvecklare på Adtoox, leverantören av det digitala system som hanterar den digitala distributionen.

TV4-husets kanaler, Proseibens kanaler och MTV har varit med i testerna tillsammans med ett antal större annonsörer. De kanalerna är nu redo att ta emot alla reklamfilmer digitalt. Men egentligen skulle den nya filmhanteringen ha varit igång redan i höstas.

- Ja, det fanns en målsättning att alla parter skulle vara redo då, men eftersom omställningen var ganska stor och påverkar så pass många parter så valde vi att vänta några månader tills alla var redo. En fördel med fördröjningen är att vi har hunnit utveckla plattformen mer under tiden, säger Emil Brolin.

Tv-husen räknar med att sluta ta emot band efter den 18 augusti. Och det är inte bara tekniken som ska fungera och vara på plats då, utan även kanalernas arbetsflöden för tv-produktion. Emil Brolin tror att MTGs kanaler kommer igång i början av juni och Discoverys kanaler under augusti.

- Det här är en ganska stor strukturförändring för tv-branschen som är till gagn för alla parter. Det sparar pengar och ger kortare ledtider för annonsörerna. Det gör tv mer snabbrörligt och stärker vår ställning gentemot dagspressen på längre sikt, säger Joachim Nordlind, försäljningsdirektör för MTGs reklamkanaler.

Branschorganet Kommittén för tv-reklam inom Sveriges Annonsörer har varit delaktiga i utformningen av Adtoox plattform, som förövrigt heter E.C.express.

- I dag består endast en liten del av plattformens funktion i att leverera en fil från a till b. E.C.express erbjuder även skräddarsydda moduler för annonsörer, byråer, posthus och tv-kanaler. Bland annat finns trackingtjänster och möjlighet att spara och se allt material online, säger Emil Brolin.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.