Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Dif spelar med ryggen fri

Publicerad: 28 Februari 2008, 14:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

Ikväll presenterar fotbollslaget Djurgården sin nya tröja. Helt utan sponsorloggor, som en engångsgrej för fansen. Dagens Media vet hur den ser ut när varumärkena sitter på plats.


I somras blev det klart med att Volvo inte längre fungerar som huvudsponsor för allsvenska Djurgården. Därför är det naturligt att deras varumärke inte finns på lagets tröja under 2008. Men ännu en logga försvinner.

- Vi har valt en annan väg, säger Magnus Christerson, marknadsdirektör på It-företaget Carl Lamm.

Under 2008 satsar Carl Lamm istället på stor arenaexponering. Företaget ska också vända sig till Djurgårdens nätverk i större omfattning än förr.

Jenny Furtenbach, vd för Djurgården Fotboll försäljning AB, kommenterar nya tröjan på följande sätt:

- Vi vill ha en mer renodlad tröja, då får varje varumärke på tröjan mer värde. Svenska lag kan ibland ha för många logotyper på tröjan.

På ryggen kommer Djurgården därför bara ha siffra och spelarens namn, med ett litet undantag för en Ica-symbol i siffran. På ena ärmen står det inte längre Childhood, utan "Djurgårdsandan".

- Det är vårt stora CSR-projekt där vi jobbar med flera olika organisationer, så som Childhood, Mentor Sverige och Fryshuset. Vi håller föreläsningar i skolor, vi besöker barnsjukhus och andra typer av aktiviteter för unga, säger Jenny Furtenbach.

- Dessutom kommer vi att ha ett seminarium där internationella klubbar kommer till Stockholm och lyssnar på vårt arbete kring detta.

På den andra ärmen fortsätter Svenska Spel med sin logotyp som vanligt.

- På framsidan syns våra fyra huvudpartners, vilka kommer att vara Adidas, Ica, Stadium och Quesada.

De tre sistnämnda satt på avtal som gick ut 2007, men har samtliga förlängt sin sponsring. Därmed ersätts inte Volvo med någon annan huvudpartner.

Djurgården har även renodlat de olika nivåer sponsorerna delas in i. Numer är det bara huvudpartners, officiella partners och samarbetspartners. Borta är till exempel kategorier som Ica-poolen och Stockholms Stolhet. Även småsponsorer kan i framtiden beteckna sig som officiella "samarbetspartners".

Blir det någon mer partner på högre nivå?

- Ja, det kommer fler officiella partners. Jag kan inte säga något om det ännu eftersom det inte är klart. Men jag vill inte ha fler huvudpartners. Vi vill ha fyra, max fem på den nivån.

Torbjörn Hallgren

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.