Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DI skarvade med 300.000 läsare i skrytartikel om Orvesto

Publicerad: 18 Januari 2007, 14:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Dagens Industri stoltserar i dagens tidning med att "Mediehuset DI är större än någonsin". Men tidningen har skarvat ihop siffrorna felaktigt och presenterar en räckvidd som är 300.000 läsare högre än de borde.


I tidningen skriver reklamreportern Ola Hellblom att DI ökade sin sammanlagda räckvidd från 993.000 till 1.082.000 läsare. Staplarna som tidningen skryter med bygger på sammanlagd räckvidd för Dagens Industri, Di.se och Weekend. Problemet är bara att läsare av de tre olika kanalerna har ett dubbelläsande som Dagens Industri inte redovisade.

Carats printchef Louise Fallenius räknar fram korrekta siffror för Dagens Media genom att ta bort dubbeltäckandet. Då har DIs sammanlagda räckvidd ökat från 714.000 till 781.000.

- Det är missvisande att lägga ihop bruttokontakter som DI gjorde. Man måste ta hänsyn till dubbeltäckningen, säger Louise Fallenius.

Hon är inte totalt upprörd över DIs skrytartikel.

- Det är ju fortfarande en ökning det handlar om, säger hon.

DIs reklamreporter Ola Hellbom:

- Det får du ta med Gunilla (Herlitz, chefredaktör). Jag fick det av henne.

Gunilla Herlitz:

- Det blev fel, tyvärr. Jag har ingen aning om varför. I den sista grafen jag såg var inte Weekend med alls.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.