Nyheter
Di.se: Svd.ses Näringsliv kannibaliserar på E24
Publicerad: 25 september 2008, 09:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Svd.se lanserade i början av september Näringsliv som undersajt och frågan väcktes hur det skulle påverka E24. Under finanskrisen har Svd.se ökat trafiken med 15 procent medan E24 ökat med 5 procent, minst av affärssajterna.
HW
Henrik Widell
SvD Näringslivs nätdel skrotades för knappt tre år sedan för att lämna plats för Schibsteds DI-utmanare N24, senare E24. Därmed fanns två starka sajter inom Schibsted-koncernen som vände sig till samma målgrupp. E24 har med en trafikökning på 5 procent under veckorna 35-38 den svagaste utvecklingen av affärssajterna. Under samma period ökade Svd.se med 15 procent.
- Det är sannolikt att tro att det finns någon form av kannibalism mellan sajterna. Personligen blir jag inte klok på hur Schibsted har tänkt här. Det skulle jag gärna vilja få ett svar på, säger Linus Paulsson, chefredaktör för E24s största konkurrent, Di.se.
Martin Jönsson, chef för Svd.se, säger att sajterna förvisso överlappar men tror inte att Svd.ses Näringsliv har haft någon större inverkan på E24s trafik:
- Svd.se har alltid stått för en ganska liten del av E24s trafik så den risken tror jag är begränsad.
Enligt Martin Jönsson hade Svd.se Näringsliv under förra veckan 118.000 unika besökare.
Dagens Media har försökt nå Per Lundsjö, vd, ansvarig utgivare och chefredaktör för E24 för en kommentar.