tisdag28 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Di.se största vinnaren på finanskrisen - slog DN.se

Publicerad: 25 september 2008, 08:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39

Fannie Mae, Freddie Mac, Lehman Brothers och AIG. Företagsnamn som skapar ångestfrossa på börsen men som får redaktörerna på affärssajterna att gnugga händerna. Sedan finanskrisen inleddes har Di.se passerat miljonvallen. Svagast utveckling har konkurrenten E24 haft.


HW

Henrik Widell


Mellan veckorna 35 och 38 har Di.se ökat trafiken med 18 procent, motsvarande 125.000 unika besökare, enligt Kiaindex och är nu större än koncernsystern Dn.se.

- Unika besökare är en sak men än roligare är att vi passerade 27 miljoner sidvisningar förra veckan. Det är ett bevis på att läsarna uppskattar det vi gör och tillbringar mycket tid på sajten, säger Linus Paulsson, chefredaktör på Di.se.

Han säger att Di.se för cirka ett år sedan förändrade sitt sätt att arbeta och försöker nu skapa ett högre tryck i nyhetsflödet och ha fler egna artiklar på sajten.

- Jag tror det är det vi ser resultatet av nu. Vi har en redaktion på 25 man och har resurserna att täcka allt som behöver täckas.

Den största ökningen för Di.se kom mellan veckorna 37 och 38, då amerikanska investmentbanken Lehman Brothers gick omkull. Då ökade sajten antalet unika besökare med 83.000. Under samma period tappade E24 49.000 unika besökare.

- Jag har ingen förklaring till varför vi tappade under vecka 38, men vi ökar däremot kraftigt på antalet sidvisningar, säger Per Lundsjö, ansvarig utgivare, vd och chefredaktör för E24.

Sett under perioden vecka 35-38 ökar dock E24 antalet unika besökare med 37.000. Det ger en procentuell ökning på 5 procent, minst av de rena affärssajterna.

Under samma period ökade Svd.se, som i likhet med E24 ingår i Schibsted-koncernen, trafiken med 15 procent, motsvarande 79.000 unika besökare. Svd.se lanserade i början av september SvD Näringsliv som en undersajt på Svd.se. SvD Näringsliv kan ses som en direkt konkurrent till E24 och har hittills lyckats bättre än koncernsystern att locka läsare under finanskrisen.

Den procentuellt sett största ökningen mellan v. 35-38 står Va.se med 45 procent för. Sajten ökar från 44.000 unika besökare till 64.000.

Sajternas ökningar:

Ökning u.b v.37-38/ökning u.b v.35-38/ utveckling procent v.35-38

Di.se 83.000/152.000/ 18 procentE24 - 49.000/37.000/ 5 procentAffärsvärlden 14.000/17.000/ 26 procentVa.se 11.000/20.00/ 45 procentPrivata Affärer 12.000/14.000/ 16 procentDn.se 12.000/30.000/ 4 procentSvd.se 9.000/79.000/ 15 procent

U.b = Unika besökare.

Källa: Kiaindex.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev