Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DI:s försäljning störtdyker

Publicerad: 2 Februari 2009, 14:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Dagens Industri backade under 2008 - men levererade bättre siffror än prognosen. Men under inledningen av 2009 har annonsförsäljningen backat kraftigt.


Dagens Industri-koncernens rörelseresultat ska ha minskat från 242 till 195 miljoner kronor under 2008, enligt information som ska ha gått ut internt på bolaget. Rörelseresultatet för tidningen minskade från 207 till 164 miljoner kronor. Di TV gjorde en förlust på -17 miljoner kronor.

Enligt informationen har annonsförsäljningen minskat kraftigt under inledningen av 2009.

I januari minskade annonsförsäljningen med cirka 30 procent. Försäljningstappet ska se ännu värre ut för februari, då annonsingången ska ha minskat med hela 60 procent.

Chefredaktören och vd:n Gunilla Herlitz ska ha pratat om "omfattande åtgärder" om den negativa utvecklingen håller i sig.

- Jag kan inte kommentera några siffror, bokslutet är inte officiellt, säger Martin Ahrend, vd på DI.se.

Di.se har en vinstmarginal på 40 procent, men enligt vad Dagens Media erfar ska Martin Ahrend ha berättat att annonsförsäljningen backar "tydligt" och att han nu planerar ett sparprogram. Något han själv inte håller med om.

- Sparpaket är ett hårt ord. Alla måste se över sina kostnader och det har vi också gjort de senaste åren så det är inget nytt på den fronten, säger Martin Ahrend till Dagens Media.

Dagens Media har sökt Gunilla Herlitz.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.