Gå direkt till textinnehållet

Di Digital satsar på den amerikanska marknaden

Female Founders i New York blir Di Digitals första internationella satsning.

Foto: Flickr

Di Digitals "Female Founders" lanseras internationellt. Det första eventet kommer att äga rum i New York. "Det finns en underutnyttjad potential", säger nyhetssajtens grundare Viktor Ström.

För tre år sedan startade Dagens Industri eventet Female Founders. Eventet ska verka för kvinnliga entreprenörer inom startup- och techsektorn. 

Dagens Industri gör nu en satsning för att bredda eventet på den internationella marknaden. Det första internationella eventet kommer att ske i New York i maj i år.

– Efter att vi har sett ett stort intresse för eventet bestämde vi oss för att titta på hur vi kan ta det vidare. Vi kommer att anordna ett systerevent till det vi gjort i Stockholm. Det kommer fungera likadant, fast med en blandning av svenska och amerikanska bolag, säger Viktor Ström till Dagens Media.

Det är första gången som Dagens Industri testar att internationalisera sin eventverksamhet. Eventet kommer att göras tillsammans med den svensk-amerikanska handelskammaren i New York, som jobbar för utbyten mellan det svenska och amerikanska näringslivet. 

– Vi hoppas att detta bara är en början, både för vår expansion av det här eventet, men också för själva rörelsen med kvinnliga bolagsgrundare och kvinnor i techbranschen, säger han, och fortsätter: 

– Det är få bolag som startas av kvinnor och det är för få kvinnor som arbetar i ledande positioner inom tech- och startupsektorn. Det investeras också för lite pengar i bolag grundade av kvinnor. Här upplever jag att det finns en underutnyttjad potential, och vi vill nu uppmärksamma de goda exempel på kvinnor som byggt bolag, tagit in kapital och kan inspirera andra att gör samma resa, säger Viktor Ström. 

Eventet Female Founders består av två delar. Det ena är en pitchtävling där fem bolag med kvinnliga grundare pitchar sitt företag för en jury av kvinnliga investerare. De bolag som juryn tillsammans med publiken röstar fram som vinnare blir direktkvalificerade till finalen av Startup tour, som är en stor startup-tävling i Sverige. Den andra delen delen av eventet är att årets kvinnliga grundare utses. 

– Men det stora värdet är framförallt nätverksmöjligheten mellan bolag med kvinnliga grundare och investerare som letar efter bolag att investera i. Att hitta samarbetspartners och att bygga ett nätverk, säger Viktor Ström, och fortsätter:

– Techsektorn har traditionellt varit lite av en mansklubb, därför finns ett behov av att möjliggöra för starkare kvinnliga nätverk. 

Varför blir New York den första anhalten för eventets internationalisering? 

– Vi valde New York eftersom den amerikanska techmarknaden är viktig. Många techbolag har som mål att slå igenom på just den amerikanska marknaden. De största techgiganterna, till exempel Google, Facebook, Netflix och Amazon är amerikanska bolag och är dominanta på marknaden, säger han och fortsätter:

– Men det kommer också mycket intressant från andra delar av världen, inte minst från Asien. Det vore väldigt roligt att framöver köra Female Founders i Hong Kong till exempel. Där kommer det säkert finnas ett jättestort utbyte. 

Vad betyder satsningen för Dagens Industri? 

– Näringslivet kommer, om vi tittar framåt, att bli mer och mer jämställt. Kvinnor kommer ta mer plats i näringslivet som helhet. Kvinnor är en tillväxtfaktor i svenskt näringsliv, därför är det superviktigt att vi som tidning är med och supportar den framåtrörelsen. Allting talar för att nästa generations stora entreprenörer och bolagsgrundare kommer att vara övervägande kvinnor. 

John Söderberg

Reporter

Publicerad 2019-02-07 12.34

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: