Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Detaljhandeln tappar i förtroende

Publicerad: 28 november 2011, 15:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Enligt den senaste rapporten från Svenskt Kavalitetsindex tappar hela detaljhandeln i kundnöjdhet. De som tappar mest gör detta främst inom kategorin produktkvalitet.


Svenskt Kvalitetsindex, SKI, undersökte under hösten kundnöjdheten för dagligvaruhandeln, apotek, byggvaruhus och Systembolaget. Samtliga delmarknader har sjunkit i kundnöjdhet under 2011.

Systembolaget backar hela fem enheter och därför bryter den uppgång som pågått sedan 2006. Mest har företaget tappat i produktkvalitet, det vill säga ekologiska och miljövänliga alternativ, varusortiment och olika typer av kringtjänster.

Apoteksmarknaden har också minskat kraftigt och har gått ner tre enheter. De apotek med störst kundnöjdhet är Apoteket AB och gruppen "Annat Apotek". Kronans droghandel minskar mest, med nästan fem enheter. Den största nedgången återfinns, precis som för Systembolaget, i kategorin produktkvalitet.

Bland dagligvaruhandlen står Lidl för den största nedgången. Matvarukedjan tappar hela sju enheter i kundnöjdhet. Lidl får sämre betyg på samtliga aspekter som har mätts, men speciellt vad gäller produktkvaliteten.

Även inom byggvaruhusen kan en liten nedgång noteras. Av de olika aktörerna så är det Beijer som minskar mest men i undersökningen framkommer också att förväntningarna på Beijer är högre jämfört med de övriga aktörerna.

Under 2000-talets första decennium har detaljhandeln haft större kundnöjdhet än ekonomin i genomsnitt. Denna trend är nu bruten och nivån ligger nu ungefär i linje med ekonomin i stort.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.