Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Det saknas 20 miljarder"

Publicerad: 19 November 2008, 12:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

I dagens version av papperstidningen Dagens Media skriver vi om Stockholms gallerior och butiker som slåss för sin överlevnad när köpkraften störtdyker. Finns det för många gallerior? Diskutera!


Stockholm pågår en utbyggnad av butiksytor som aldrig förr och samtidigt skriver HUI kraftigt ned sin prognos för detaljhandelns utveckling i år. "På kort sikt kommer det att finnas ett överflöd av butiksyta", säger Fredrik Kolterjahn, analytiker på HUI.

Bara i Stockholms innerstad slåss mer än 10 gallerior om samma kunder och i stadens ytterområden finns det ytterligare minst 20 köpcentrum och handelsplatser. De närmaste fyra åren finns det dessutom planer för ytterligare 900 000 kvadratmeter butiksyta, vilket skulle leda till en kraftig överetablering.- På kort sikt kommer det att finnas ett överflöd av butiksyta, men på lång sikt är vi inte oroliga. I dagens konjunkturläge är alla butiker och gallerior känsliga, och framför allt de som gör nyinvesteringar, säger Fredrik Kolterjahn, analytiker på Handelns Utredningsinstitut, HUI.

Han har räknat ut vad som händer om alla existerande byggplaner och utbyggnadsrykten förverkligas inom de kommande fyra åren. Ett sådant scenario skulle kräva en tillväxt på 40 miljarder kronor på fyra år för att hålla butikerna vid liv.

- Vi ville sätta siffror på allt snack om överetablering och alla planer kommer inte att förverkligas, det skulle vara absurt. Men skulle allt byggas så skulle det saknas 20 miljarder kronor i köpkraft, säger Fredrik Kolterjahn.

Köpcentrumet Stinsen norr om Stockholm är en av de gallerior som nyligen har byggt ut. I norrort är konkurrensen mellan olika gallerior stenhård. Där finns bland annat Kista Galleria, Sollentuna Centrum, som nyinviger nästa år, Täby Centrum, som själva kallar sig Sveriges största köpcentrumanläggning, samt giganten Mall of Scandinavia i Solna som ska stå klar 2012 och beräknas bli dubbelt så stor som Täby Centrum.

- Norrort är otroligt konkurrensutsatt och därför blir det extra viktigt att tydligare visa vad vi har för produkt för att differentiera oss från konkurrenterna. Jag tror att många köpcentrum kommer att tydliggöra sina varumärken, säger Helena Karlsson, centrumledare på Stinsen.

Läs hela artikeln i pappersutgåvan av Dagens Media.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.