Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Det mesta som görs är ren smörja"

Publicerad: 20 Maj 2010, 13:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Tre frågor till varumärkesstrategen och copywritern Per Robert Öhlin, som skrivit boken "Den mentala orgasmen".


Hur ser du på kreativiteten i dagens marknadsföring?

– Det mesta som görs följer normerna, oftast helt oreflekterat. Ren smörja, som inte tillför något större värde mer än att det knappt betalar sig. Men så kommer det alltid att vara. Det måste finnas en norm som det nya kan revoltera mot. Tricket är att ställa sig på rätt sida.

Du skriver i din bok att brainstorming är överskattat?

– Forskare har kommit fram till att det inte är speciellt effektivt. Det är konsensusdrivande, genom outsagda regler anpassar du dig till nivån som gäller. Då är det bättre att bolla idéer mellan två personer.

Tips på hur en byrå kan bli mer kreativ?

– Det är en process. Först gäller det att identifiera vad det är som är norm och sedan bryta mot det. Vanligtvis har folk väldigt svårt att skilja originalitet från kreativitet. Det är inte kreativt att vara originell, det är bara en del av det kreativa receptet. Kreativitet är förmågan att lösa problem.

Christer Lindh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.