Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Det känns otroligt tråkigt"

Publicerad: 27 Januari 2009, 08:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Det var finanskrisen som sänkte Andersson Corradini. Fyra av byråns största kunder stängde av, eller drog kraftigt ner på marknadsföringen. "Det känns otroligt tråkigt och vi är väldigt ledsna", säger byråns vd, Pelle Andersson.


- Konkursen är en direkt följd av finanskrisen, eftersom den fick fyra av våra största kunder att strypa marknadsföringen. Vi har heller inte lyckats med nyförsäljningen. Vi har verkligen försökt men det är handlingsförlamat där ute och svårt att komma till avslut, säger Pelle Andersson.

Han vill inte berätta vilka kunder det var som så kraftigt drog ner sin marknadsföring, att byrån till slut knäcktes, men några av byråns största kunder var Telia Sonera, Bankgirot och Skanska.

- Vi har slitit i 13 år så det här är förstås otroligt tråkigt men vi hade inget alternativ. Det hade varit ohållbart och oansvarigt att fortsätta. Tråkigast är det förstås för personalen och drabbade leverantörer.

Andersson Corradini har sedan två år varit igång med ett förnyelsearbete, där de bland annat skrotat sitt gamla namn 802 Kommunikation, vilket lett till att många slutat på byrån.

- Det är inte så att förändringsarbetet har drivits till en punkt där folk till slut sa upp sig. Uppsägningar har skett över tid i takt med att vi förtydligat byråns erbjudande, vilket gjort det lättare att ta ett beslut om man vill följa med på den resan. Det har inget med konkursen att göra.

Vad händer nu då? Har du några nya planer?

- Nej, inga planer överhuvudtaget. Vi ska försöka rädda så mycket som går och försöka skapa så stort värde som möjligt i det här. Det är där vi lägger vår energi, sedan får vi se.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.