Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Det kan du vinna på att ta hjälp av en chatbot

En chatbot kan ge extra intäkter. Nu är det dags för svenska retailbolag att omfamna chatbotens möjligheter.

Enligt studier från Harvard Business Review är bolag idag alldeles för långsamma på att följa upp säljleads. Enligt forskningen tar 24 procent av bolagen längre än ett dygn på sig att svara på kundfrågor – medan 23 procent inte svarar överhuvudtaget.

Samtidigt spår researchbolaget Gartner att hela 85 procent av all kundkontakt kommer att ske via text 2020. Retailsektorn är den som har mest att vinna på att ta hjälp av chatbotar eller virtuella assistenter, i alla fall om man ska tro en rapport från Juniper Research. Enligt den kommer över 70 procent av världens chatbotar att finnas inom just retail.

– Jag ser främst tre stora fördelar med chatbotar: tillgänglighet, skalbarhet och en ökad servicenivå eftersom du förutom tillgång till information via en chatbot även kan utföra en mängd olika tjänster när och var det passar dig, säger Anna Smedslett, e-handelsansvarig på konsultbolaget Valtech. 

Läs mer om hur du kan dra nytta av chatbottarnas möjligheter i Dagens Media Insikt, vecka 50. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-12-18 13.41

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: