Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Det här vill besökarna hitta på företagssajten

Publicerad: 19 Februari 2009, 04:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Episerver har frågat 1.065 svenskar om hur de vill bli bemötta på ett företags sajt. Här är topplistan.


Företagsajten är den primära källan för konsumenterna när de söker information om ett bolag. Trots detta har många företag svårt att tillgodose besökarnas önskemål.

Undersökningen från Episerver visar att fyra av tio svenskar avbryter ett köp eller lämnar ett företags webbplats minst en gång i veckan för att de inte får den hjälp de behöver eller inte hittar den information som de söker.

- Att så många lämnar en webbplats för att den inte engagerar och tar hand om besökaren leder till förlorade affärsmöjligheter. Med stor sannolikhet går de till en konkurrents webbplats istället. Företag som vill möta kraven måste ta nästa steg mot engagerande webbplatser, säger Episervers vd Peter Larsson, enligt ett pressmeddelande.

Enligt Episervers mätning är en bemannad chatt där man kan komma i kontakt med företagets personal det som står högst upp på konsumenternas önskelista. Det gäller framför allt de yngre målgrupperna.

Näst viktigast, enligt undersökningen, är möjligheten att kunna lämna sina åsikter.

Episervers undersökning visar också att de flesta, 61 procent, vänder sig till en sajt för att hitta kontaktinformation till ett företag. 25 procent slår i telefonkatalogen medan 8 procent ringer en nummerupplysning.

Det här är viktigast på en företagssajt, enligt Episerver: 1. En bemannad chatt, 29%2. Att man kan lämna sina åsikter direkt på företagets webbplats, 22%3. Genom att man kan komma i kontakt med kunder/medlemmar/användare, 18%4. Att man kan hitta skräddarsydda erbjudanden baserat på tidigare köp, 10%5. Att man kan hitta en pop-up-ruta där företaget frågar om besökaren behöver hjälp, 9%6. Att det finns en virtuell personlig assistent, 8%

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.