Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Det har varit en tuff höst"

Publicerad: 27 November 2008, 05:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Sparkade tränare, mordhot mot styrelsen och supportrar i upploppsstämning. Säsongsavslutningen har för Djurgården och AIK mer handlat om krishantering än fotboll. För Dagens Media berättar lagens informationschefer om skandalhösten och kampen för att få ut sin version i medierna.


Den 10 november tränger sig ett tiotal AIK-supportrar in på en presskonferens som hålls av AIK. Beslutet att sparka den populäre tränaren Rikard Norling ska offentliggöras och fansen kräver sportchefen Ola Anderssons avgång. Efter upprepade hot får de sin vilja igenom, skriver Expressen.se. Klubbordförande Per Bystedt hotas hotas senare till livet över telefon.

Victor Capel, vice ordförande i AIKs supportergrupp Black Army ringer till Dagens Media efter att den här artikeln har publicerats. Han hävdar att Ola Anderssons beslut att lämna AIK inte beror på att han har blivit hotad.

- Jag vet inte varifrån Expressen har fått de uppgifterna men det har blivit en etablerad mediesanning. Uppgifterna har dementerats av Henrik Koch, säkerhetschef för AIK, säger Victor Capel.

Kritik mot AIKs kommunikation har kommit bland annat från Svenska Fotbollssupporterunionen och den förre tränaren Stuart Baxter.

- Ur ett kommunikationsperspektiv har det varit en händelserik och utmanande säsong. Det sätt som AIK engagerar och berör på är nog svårt att förstå för dem som står utanför. Utmaningen var att kommunicera ett impopulärt beslut som togs för AIKs bästa, säger Sophie Josefsson, kommunikationschef på AIK.

Hur tycker du att ni lyckades?

- Det viktigaste vi ville förmedla var att AIK behövde ett nytt, långsiktigt, ledarskap och det budskapet tycker jag nog att vi fick ut.

Victor Capel gör en annan bedömning av AIKs kommunikationsarbete:

- Man har skött det ganska dåligt. Till exempel blev vi supportrar lovade ett möte efter presskonferensen men det ställde klubben in. Då hade folk suttit och väntat i en och en halvtimme. Klart att folk blir upprörda.

Sophie Josefsson berättar att AIK bestämde sig för att agera snabbt när beslutet att sparka Rickard Norling väl var fattat.

- Vi ville inte skapa en lucka för spekulationer och kallade - efter att vi informerat Rickard Norling - till presskonferens. Samtidigt som pressen informerades klockan 12:00 hade styrelsen ett möte med företrädare för AIK-alliansen eftersom kommunikationen med supportrarna är viktig.

Med tanke på reaktionerna, kunde ni ha gjort något annorlunda?

- Det här var ett impopulärt beslut och det visste vi. Det är lätt att vara efterklok men en sak som inte fungerade var att spelarna inte fick informationen samtidigt som pressen.

Sophie Josefsson säger att AIK ser över sätt att förbättra sin kommunikation. Ett förslag är att starta upp en blogg för att kommunicera mer informellt och för att bemöta felaktiga påståenden i medierna. Ett annat förslag är att återinföra supportrepresentanten i AIKs styrelse.

- Det var en bra funktion som jag tycker det är synd att den har försvunnit.

Är det en fråga du kommer strida för?

- Det är en fråga för valberedningen och styrelsen men det är något vi har pratat om.

Även Djurgården Fotboll har en turbulent höst bakom sig. Efter fem raka förluster slutade Djurgården på 12e plats i Allsvenskan, vilket ledde till att lagets tränare sparkades. Tidigare under säsongen avgick Djurgårdens ordförande Bo Lundquist. Enligt flera medier tvingades han bort av Djurgårdens supporterförening Järnkaminerna.

- Det har varit en ganska tuff höst med ett stort internt och externt tryck på att få ut information, säger Jonas Riedel, informationschef för Djurgården Fotboll.

Med stöd från vd och styrelse har han ensam jobbet att få ut Djurgårdens version av verkligheten. Något som den senaste tiden har varit problematiskt.

- Vi har haft en situation där vi har haft svårt att gå ut med informations i ett tidigt skede. Vi måste vänta tills saker är beslutade och förankrade vilket skapar utrymme för spekulation från medierna.

Djurgårdens strategi är att inte bemöta felaktigheter och spekulationer i enskilda medier eller artiklar.

- Det är svårt att bli vinnare i en sådan situation. Det kan skapa långa och svårhanterliga debatter i medierna. Vi försöker istället beskriva vår bild av situationen och gå ut med den informations vi har.

- Det är väldigt svårt att kämpa mot en enskilt journalist. Det skapar bara möjlighet för denne att skapa nyhetsvärde runt just den saken.

Under rapporteringen om Bo Lundquists avgång var dock Djurgården tvungna att agera.

- Vi såg en tendens att medierna skrev att huliganer skulle styra Djurgården och ha avsatt Bo Lundqvist. Då var vi ute och dementerade det mer allmänt än emot någon enskild artikel.

Djurgården håller istället fast vid sin strategi, även om det betyder att medier hinner publicera sin version av nyheten först.

- Vi vill gå ut med saker som är dokumenterade och sanna, medan medierna kan gå ut med saker som är spekulativa. Det skapar problemet att medierna ofta är ute med uppgifter innan oss, säger Jonas Riedel och avslutar:

- Vår möjlighet att hävda oss är att hålla väldigt hårt på att det som står hos oss är sant. Medan medierna kör på snabbheten håller vi på trovärdigheten. Det är det konkurrensmedel som vi har.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.