Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det här bekräftar Svenska Spels hyckleri"

Publicerad: 8 maj 2009, 03:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Svenska Spels satsning på att sända livematcher på webben tas emot med blandade känslor av de kommersiella konkurrenterna. "Det här visar ju bara att de har en kommersiell agenda", säger Unibets vd Petter Nylander.


Som Dagensmedia.se i går berättade ska Svenska spel sända 3.500 live-streamade fotbolls-, basket och tennismatcher under 2009, genom ett nytt avtal med IEC in Sports.

För Petter Nylander, vd på Unibet, kommer beskedet inte som någon överraskning.

- Det här visar ju bara att de har en kommersiell agenda. Officiellt säger de att de ska vara restriktiva med produktutveckling och annonsering. Det här bekräftar hyckleriet, säger han till Dagensmedia.se.

Petter Nylander är inte rädd att Svenska Spels erbjudande kommer stjäla kunder från Unibet.

- Vi är så pass långt före, har större erbjudande av produkter och bättre odds, säger han.

Även Lasse Dilschmann, Nordenchef på Ladbrokes tar beskedet med ro, men förstår varför Svenska Spel går in i matchen nu. Han menar att det är ett tecken på att de tappat och halkat efter på marknaden.

- Vad de inte har tänkt på är att live-streaming bara är ena benet. Det är andra är spelmöjligheterna och oddsen. På en match kan vi ha upp till mellan 40 och 70 olika spel, medan Svenska Spel kanske bara har två.

- Folk tittar inte på det här sändningarna för det sportsliga innehållet som ofta är ganska dåligt. Och det är kackig kvalitet jämfört med tv. Risken är att Svenska Spel blir sittande med hela den här kostande utan några extra intäkter, säger han.

Lasse Dilschmann tror dock att Svenska Spel satsning snarare kan ha en positiv effekt på den kommersiella marknaden.

- De har en förmåga att utbilda svenska folket. När de lärt sig hur allt fungerar är det lätt att gå över till en annan operatör med bättre spelutbud.

Benny Lundström, funktionsansvarig för Sportspel på Svenska Spel:

- Vi har gjort den här satsningen för att skapa ett mervärde för kunden på tider på dygnet då det annars inte händer så mycket i sportspelväg.

Linus Kannerberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.