Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Det blir tuffa år för sponsringsbranschen"

Publicerad: 29 Januari 2009, 08:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Lesa Ukman är ordförande för amerikanska sponsringskonsulten IEG, och dragplåster på Sveriges första sponsrings- och eventkonferens Scandinavian Sponsorship som börjar i dag.


Vad ska du prata om?

- Om trender jag ser, exempelvis nya modeller för fördelning av rättighetsavgifterna. Istället för raka betalningar, går vi mer mot partnerskap, och där priset baseras på utfall. Det finns andra sätt att få fördelar av ett sponsorskap än att få pengar, en musiker har till exempel större glädje av promotion nu när skivbolagens betydelse minskar.

Hur står sig svenska företag?

- Svenskar tror att de inte har kommit lika långt som andra, kanske eftersom det är ett litet land. Men min uppfattning är att Sverige, åtminstone intellektuellt, har kommit längre än USA. Men jag ser många europeiska företag som använder csr som marknadsföring och det avskyr jag. Om ansvarstagande inte finns i företagets DNA så är det inte värt någonting. Det räcker inte att följa en checklista för hur man är en god medborgare.

Vilka lyckade sponsringsexempel har du sett?

- Datorföretaget Lenovo sponsrade de aktiva under OS i Peking genom och bad dem att blogga om sin upplevelse. Det gav fansen ett sätt att komma närmare spelen. Det fanns inget krav att nämna Lenovo i bloggarna, men samtliga deltagare gjorde det och företaget blev den näst mest ihågkomna OS-sponsorn. Ett annat exempel är en begravningsbyrå som sponsrade Nederländernas damlandslag i handboll, även när de inte kvalificerade sig för ett mästerskap. De flesta sponsorer hoppar av, men begravningsbyrån var kvar och gjorde en grej om att de ställer upp både i goda och svåra tider.

Vilka företag har kommit långt?

- Coca Cola har 99 procent kännedom, men människor bryr sig mer om annat i livet än om Coca Cola. Genom "Live positively", som ger folk möjlighet att engagera sig i välgörande ändamål, har Coca Cola hittat ett sätt att väcka känslor och göra skillnad. Vattenfall är bra på att utnyttja lokal sponsring. När de köper företag behålls de lokala sponsorerna, vilket visar att Vattenfall respekterar lokala skillnader, och inte vill tränga sig på.

Hur påverkas sponsringsbranschen av den finansiella krisen?

- Enormt mycket. I USA är finans- och bilindustrin de största sponsorerna och de har drabbats hårdast av krisen. Det blir några tuffa år för sponsringsvärlden, men också en möjlighet att hitta nya och bättre modeller.

I år anordnas Scandinavian Sponsorship för första gången. Maria Guggenberger, vd på Sponsring & Eventföreningen, är värd för konferensen.

- Konferensen är ett resultat av en direkt önskan från föreningens medlemmar att vi ska arbeta med ett större internationellt fokus. Tanken är att skapa en etablerad, internationell branschsammankomst i regionen, och ett tillfälle att träffa branschikoner som Lesa Ukman och ta del av högaktuella skandinaviska sponsringscase.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.