Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det är tantvarning på mig"

Publicerad: 9 maj 2009, 06:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Isabelle Funck lämnade rollen som kreativ chef över den digitala dockvärlden Stardoll för Wisely. Det var byråns helhetsgrepp över både koncept och medieplan som fick henne att återvända till konsultsidan.


Namn: Isabelle Funck. Ålder: snart 27 år. Familj: sambo. Bor: Lidingö. Aktuell med: ny kreativ chef på Wisely. Dold talang: matcha örhängen med kläder och att poppa popcorn. - Jag gillar Wiselys sätt att jobba med reklam. Idéerna synkas med medieplanen och vi följer upp projekten hela tiden med mätningar för att kunna effektivisera kampanjresultatet hela vägen. Det är inte så vanligt, säger Isabelle Funck, kreativ chef på Wisely.

Ska man vara noga startade hennes digitala karriär redan före internetbubblans punktering i början av millenniet. Då var Isabelle Funck assistent på Fame Studios, ett av forne it-gurun Christer Sturmarks bolag. Efter en examen från Hyper Island och ett år på konstskola började hon som ad-assistent på Farfar.

- Jag hade bara varit ett år på Farfar när Stardoll kontaktade mig. Det var ett svårt beslut, men jag kunde inte motstå möjligheten att få utveckla produkten. De hade precis startat och köpt Paperdollheaven av den finska tanten, säger Isabelle Funck.

Stardoll har många miljoner besökare i dag, varför har sajten blivit så framgångsrik?- Det är en produkt som tillfredsställer tjejers behov av att uttrycka sig, vara kreativa och hämta inspiration, med fokus på mode. Den är också i ständig förändring.

Vad tar du med dig för viktiga erfarenheter från Stardoll?- Vikten av att varumärket ska genomsyra allt man gör - både kommunikationen och produkten. Erfarenheten av att coacha ett team på 13 designers och illustratörers i en föränderlig värld är också värdefull.

Vad vill du utveckla på nya jobbet?- Jag hoppas att vi ska bli ännu bättre på att dela med oss av vår kunskap. Vi måste samarbeta över våra nischer och utmana oss genom att använda alla bitar i en digital lösning.

Du har varit med ett tag, vad ser du för digitala trender nu?- De senaste åren integrerar allt fler reklamen på plattformer där målgruppen redan finns, som Facebook, Spotify, kvällstidningar och så klart Stardoll. Jag tror att man kommer att se mer kreativa lösningar på det, men det måste vara relevant för målgruppen för att inte ge motsatt effekt.

Själv startar Isabelle Funck mediedagen med DN-läsning, som hon rundar av med dagens korsord. På väg till jobbet läser hon Metro och lyssnar på radio samtidigt. Väl på plats skannar hon snabbt av branschtidningarna och kollar Facebook, Twitter och mejlen. Inspirationen får hon från bland annat tävlingssajternas bidrag och sajten FFFFound.

Finns det något i medieväg som du läser, men kanske tycker är lite pinsamt?- Jag älskar inredningstidningar så det är väl lite tantvarning på mig med korsord och inredningstidningar. Och så gillar jag att vidareutveckla mig yrkesmässigt och personligt. På nattduksbordet finns en hel drös med sådana böcker. Vissa kanske tycker det är pinsamt, men sån är jag!

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.