Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Det är lätt att gå vilse"

Publicerad: 7 Mars 2012, 13:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Tre frågor till Tobias Eltell, jurist på Sveriges Annonsörer, som har skrivit en juridisk handbok för reklamare tillsammans med advokaten Johan Åberg.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Boken Reklamjuridikguiden ska vara en lättläst handbok som ska hjälpa annonsörer och byråer att navigera bland de krångliga regelverk som de tampas med.

Varför är en sådan här bok viktig?

- Vi tror att det finns ett kunskapsbehov och en efterfrågan. Det finns ju andra böcker om juridik och marknadsföring, men inte så många av det här lite lättare slaget. Vi tror att det är en bok som inbjuder till att bläddra i, som är lite lättare och som man gärna återvänder till. Det finns många tyngre juridiska böcker som man kanske snarare drar sig för att använda.

Vad är de vanligaste misstagen?

- De områden där det är lätt att gå vilse är bland annat jämförande reklam, tävlingar och lotterier anordnade i marknadsföringssyfte, och prisangivelser och köperbjudanden.

Vad är de vanligaste frågorna?

- Boken är egentligen en nedskrivning av de frågor som jag och Johan Åberg ofta får. Det handlar många gånger om rättigheter. Till exempel var det är för skillnad mellan att fysiskt ha köpt rätten att använda en bild och upphovsrätt eller hur man får använda sig av kända personer i marknadsföringssyfte? Men även mycket annat.

Till vilka riktar sig boken?

- Reklambyråer, marknadsbyråer, medieföretag. Den kan nog ha ett värde för alla intresserade.

Hur kom ni på att skriva den?

- Liber gjorde en förfrågan. Först sa jag nej, sen kontaktade jag Johan och vi pratade ihop oss och kom fram till att en sådan här bok behövs.

Emma Lavesson

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.