Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det är för lite Rock'n Roll i reklambranschen"

Publicerad: 16 maj 2009, 02:19
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Efter sex år lämnar Zeke Tastas Scholz & Friends för Naked. Som medgrundare till Scholz & Friends ville han återinföra Rock'n Rollen i reklambranschen och har dessutom visat hur man vinner en pitch med hjälp av en naken gimp i garderoben. "Det är enda gången jag betalat en kille för att klä av sig", säger han till Dagensmedia.se.


När Zeke Tastas var med och grundade Scholz & Friends 2003, var ambitionen att jobba enligt en generalistisk metod; där en liten grupp generalister tillsammans med en handfull specialister skulle kunna erbjuda kunden ett större värde. Men det fanns en annan anledning också, Rock'n Roll.

- Varumärkena blev en allt viktigare faktor på 90-talet och kommuikationen som gjordes då lyftes till en så hög nivå att alla plötsligt ville vara McKenzie-konsulter och plocka 5.000 kronor i timmen. Men vi tappade något på vägen, nämligen den magi och det abstrakta som reklambranschen stått för sedan 60-talet. Med Scholz & Friends ville vi skapa lite Rock'n Roll igen och bryta mot normerna. Det tycker jag att vi lyckades med, säger Zeke Tastas.

Står Scholz & Friends fortfarande för de värdena?

Scholz & Friends nakengimp som vann Big TV-kontot. - Absolut. Men Scholz & Friends är med svenska mått mätt en stor byrå i dag och det är förstås lättare att vara galen när man sitter i en källare någonstans, än när man har ansvar för medieinvesteringar på 100-tals miljoner kronor. Men grundprincipen är densamma och jag är jättestolt över det kreativa arbete som Scholz gjorde förra året.

Är steget till Naked ett steg tillbaka till det där ursprungliga galna som du upplevde för sex år sedan?

- Vår värld förändras så otroligt snabbt och så mycke hinner hända på ett drygt decenium. Naked är ännu ett steg upp i generalistprincipen. Vi har plockat bort all produktion och alla medieköp och går direkt på problemet. Det är en helt annan struktur, vilket är spännande som fan.

Är Naked Rock'n Roll?

- Ha ha ha. Jag är faktiskt chockad över hur mycket Rock'n Roll Naked är, med tanke på att grundarna Johan (Falk) och Fredrik (Svensson) kommer från mediebyråbranschen. Naked globalt definierar sina anställda som "brilliant misfits" och det är en definition som jag gillar.

Zeke Tastas börjar prata om vad som hänt på Scholz & Friends under åren och gör halt vid en speciell händelse, pitchen för kanalen Big TV som skulle lanseras i Sverige.

- Jag körde igång med mina power points och pratade om vikten av att överraska och tv-cheferna lyssnade lydigt men inte så uppmärksamet. Jag sa till dem att när ni gick upp i morse visste ni att ni skulle hit, att jag skulle stå här och prata men vad ni inte visste - det var att det skulle stå en naken man i garderoben där borta.

Därefter gick Zeke Tastas tvärs över rummet och öppnade garderobsdörren, bakom vilken en naken man med läderhuva försedd med blixtlås, stod och stirrade ut över de församlade tv-cheferna.

- De blev överraskade, kan man säga, och vi vann pitchen.

Hur tror du att resan på Naked kommer se ut?

- Naked är är ett relativt nystartat globalt bolag med hög ambitionsnivå. De vill förändra, de säger att det här går att göras bättre och det är sådant jag går igång på.

Namn: Zeke Tastas Ålder: 33 Bor: Sibiren (Östermalm) Familj: två barn och en fantastisk flickvän Jobb: Kreativ chef på Naked Intressen: Resa och att läsa. Medievanor: Så lite som möjligt; det stjäl för mycket tid av mitt liv. Jag läser branschpressen för att jag måste och böcker för att jag vill. Jag tillhör inte kategorin som läser 200 bloggar om dagen.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.