Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Det är absolut inte nattsvart"

Publicerad: 11 Februari 2009, 05:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Mediebyråbarometerns decembersiffror var dyster läsning för tv-branschen, men TV4:s försäljningsdirektör Michael Grimborg tycker inte att läget är så illa. Han håller med om att konkurrensen har hårdnat, men gläds samtidigt åt en stor nykundstillströmning.


Mediebyråbarometern för hela 2008 visade en uppgång på 4 procent för tv, men för december månad var det istället ett investeringstapp på 14 procent för medieslaget. Michael Grimborg tycker att siffrorna är missvisande eftersom IRM presenterade en tillväxt i tv på drygt 6 procent till och med november.

- Det skulle i sådana fall peka på att mediebyråerna tappar stort. Det handlar nog snarare om variationer som beror på när varje affär rapporteras, säger han.

Dagens Media har tidigare berättat att flera medierådgivare spår nedgångar på uppåt 20 procent för tv i januari, men det är inget som Michael Grimborg räknar med för TV4.

- För oss handlar det inte om sådana nivåer, men det är inte konstigt att branschen backar nu. Vi har haft ett högt tittande samtidigt som många kunder är naturligt osäkra. Alla vet att det här blir ett tufft år, men det är absolut inte nattsvart, säger han.

Han upplever att årsförhandlingarna har fått en viss skjuts de senaste två veckorna. Receptet för i år är att kämpa för att få in nya tv-kunder och på det området är han nöjd med årets resultat. I fjol fick TV4 in 150 nya kunder för rikskanalen och 300 för lokal-tv.

- Vi siktar på ett nettotillskott på omkring 150 till 200 nya kunder i rikskanalen i år. Under januari fick vi in 68 stycken. Vi försöker att få säljarna att synas ute ännu mer även om inte allt leder till affärer, säger Michael Grimborg och tillägger att det inte finns några planer på att minska säljstyrkan.

Bland branscherna som växer i tv finns egenvård och detaljister, som fortsätter att växa. Apotekets eventuella avreglering gör att nya aktörer gör entré i tv. Återförsäljarna i bilbranschen testar mer tv för att få ut sina osålda lager. Även banksektorn börjar intressera sig mer för tv, enligt Michael Grimborg.

Mediebyråernas missnöje med höga printpriser kan även innebära en fördel för tv-kanalerna, tror han.

- Om press är fel prissatta blir det lättare att få fler att testa tv. Det är också en fördel för branschen att numera även TV3 och Kanal 5 är ute och snackar tv på den lokala marknaden. Överlag växer ju också intresset för rörlig bild och tv, vilket borde gagna oss.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.