Dentsu Aegis backar nytt blockchain-projekt

Fler byråer letar lösningar på ad frauds genom blockchain-teknik.

Dentsu Aegis, specifikt byrån Iprospect, har ställt sig bakom ett nytt konsortium med namnet "Adschain consortium" baserat på blockchain-teknologi, rapporterar The Drum

Adschain consortium syftar till att lösa problemet med annonsbedrägeri och det ökande antalet mellanhänder inom den programmatiska handeln. 

Tanken är att Adschain consortium genom blockchain ska göra varje transaktion mer säker och transparent. 

Annonsörer kan genom tekniken ge en lista på auktoriserade köpare och publicister kan i sin tur ge en lista på auktoriserade återförsäljare. 

Både köpare och leverantörer har tillgång till samma information för att utesluta obehöriga ur köpkedjan. 

Även WPP har ett liknande system baserat på blockchain kallat "Project proton" som leds av Mindshare och består av Mediamath, Integral ad science (IAS) och Rubicon project. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-09 07.02Uppdaterad 2018-11-09 10.27

Ämnen i artikeln: