Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Den mäktigaste modebloggaren - enligt branschen

Publicerad: 8 Januari 2009, 10:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Pause.se frågade 25 personer från modebranschen om vem som har mest inflytande över unga människor. Då sopar en outsider banan med Elin Kling, Blondinbella och Ebba von Sydow.


Modeföretagen öser gratisprover och kläder över modebloggarna, i hopp om att få in sina varumärken omnämnda i flödet.

Men vem bland alla modebloggarna är det egentligen som har mest inflytande på hur unga människor klär sig? Livsstilstidningen Pause.se bad 15 personer ur modebranschen att ranka de 25 mäktigaste modebloggarna. Och då seglade DN-skribenten Karolina Skande upp som vinnare, framför usual suspects som Elin Kling, Isabella Löwengrip och Sofi Fahrman.

I juryn satt representanter från klädföretag som H&M, Acne, Filippa K, Whyred och House of Dagmar, men också från pr-byråer som Patriksson, Jung och Spoil Concept.

- Det har gått viss inflation i blogglistor, men den här kändes relevant eftersom det handlar om hur modebranschen själva värderar de olika bloggarna, säger Klara Svensson, chefredaktör på Pause.se, i ett pressmeddelande.

Av Sveriges 25 mest inflytelserika modebloggar är endast tre skrivna av män.

Här är topp-10: (klicka på namnet för att komma till bloggen)1. Karolina Skande, Hotspot2. Elin Kling, Kanal5.se3. Sofi Fahrman, Aftonbladet.se4. Linn Gustafsson, Pause.se5. Eleonore Nygårds, Modette.se6. Daniel Lindström, Cafe.se7. Engla, http://annamirjamaria.blogg.se/8. Ebba von Sydow, Veckorevyn.se9. Isabella Löwengrip, Blondinbella.se10. Frida Fahrman, Metrobloggen.se

Se hela listan på Pause.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.