Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Deloitte: Interaktion är tvs räddning

Publicerad: 22 Januari 2007, 13:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Konsultföretaget Deloitte har pejlat in medietrenderna för 2007. Viktigaste frågan för tv-kanalerna är att öka interaktiviteten med tittarna för att motverka de ökade kostnaderna som digitaliseringen medför


.- Tv-bolagen letar desperat efter nya intäktsströmmar i och med att kostnaderna för digitaliseringen ökar. En framtidsstrategi borde vara att öka interaktionen med tv-tittarna, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte och ansvarig för medier.

Han menar att tv-kanalerna måste inhämta mer information om sina tittare för att kunna erbjuda riktad reklam när digitaliseringen möjliggör för tittare att hoppa över tv-reklamen.

- Den tekniska utvecklingen gör att folk kan välja bort reklamen och det kan påverka annonsörerna betalningsvilja för reklamutrymmet.

Jonas Malmlund säger att tv-bolagen borde koncentrera sig på att bygga upp informationsdatabaser om tittarnas beteende både framför tvn och på nätet för att kunna presentera mer segmenterade målgrupper för annonsörerna.

Tittarsiffror fördelat på kön och ålder finns ju redan i MMS?

- Tv-bolagen måste skaffa sig en bredare bild av sina tittare än vad tittarundersökningarna ger. De måste veta hur tittarna rör sig mellan webben och tvn och vad de gör där.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.