Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

”Viveka Hansson – det handlar om alla era nyhetssändningar framöver”

Publicerad: 19 December 2019, 12:52

”Efter alla samtal vi haft de senaste dagarna är jag dock uppriktigt orolig för att TV4:s affärsledning har fått TV4-medarbetarna att tro att det här handlar om något annat”, skriver Viktor Wallström, kommunikationsdirektör på Tele2.

Foto: Press

Tele2:s kommunikations- och hållbarhetsdirektör Viktor Wallström ställer sig frågan om journalisterna och programledarna på TV4 inser vad deras affärslednings beslut innebär för deras framtid.


Ämnen i artikeln:

TV4Com hemTV4 PlayTele2C MoreViveka Hansson

Den 10 december slocknade TV4 i en tredjedel av Sveriges hushåll. En kanal som varit fritt tillgänglig för alla i Sverige i nästan 30 års tid och utgjort en viktig balans till public service.

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Kunderna är i uppror, vi och Telia är upprörda, och nu har journalister och programledare på TV4 delat sin frustration och uppgivenhet över att så många inte längre kan ta del av deras program och journalistik.

TV4 om Com Hems bojkott: ”Skamlöst”  

Chefen för TV4 Nyheterna, Viveka Hansson, sa i en intervju i Dagens Media: ”Det stora problemet är att två aktörer inte kommer överens, och att en nyhetskanal stängs av för 30 procent av tittarna. Det har aldrig hänt, och det är allvarligt att det går så enkelt att släcka en nyhetsaktör, ur ett demokratiskt perspektiv.” 

Jag håller verkligen med. Det är precis där problemet ligger. 

Rickard Olsson, det handlar inte bara om den här uppesittarkvällen, det handlar om alla uppesittarkvällar framöver. Linda Lindorff, det handlar inte bara om årets final i ”Bonde söker fru”, utan om alla kommande finaler. 

Viveka Hansson, det handlar inte om era sändningar den här veckan, utan alla era nyhetssändningar framöver. Vi kämpar för att Telia inte ska ta TV4 från den breda massan för alltid. 

Det här är kärnan i den uppkomna låsningen mellan Com Hem och Telia. Telia vill på sikt inte låta TV4 vara en kanal för alla, en kanal som – oavsett vilken leverantör man har – ska kunna ses på det sätt som tittaren själv vill. Det här har Telias chef för tv och media, Casten Almqvist, bland annat bekräftat i en intervju med Sveriges Radio där han säger: ”Det stämmer. Framtidens tv-tittande kommer att ske på TV4 Play i mycket större utsträckning än på Com Hem, analogt och linjärt. Den framtiden vill vi rå över själva”. Med andra ord kan den släckning som nu råder i stället för Ernst julstök, riskera att permanentas för alla som inte är Telia-kunder. Frågan för oss är principiell, och jag både tror och hoppas att TV4-journalisterna håller med. Efter alla samtal vi haft de senaste dagarna är jag dock uppriktigt orolig för att TV4:s affärsledning har fått TV4-medarbetarna att tro att det här handlar om något annat. 

Telia äger numera TV4. Trots Telias försök att hålla sig på avstånd från det helägda dotterbolaget är detta ett faktum. En aktör som tidigare bara distribuerat kanalen, äger numera också kanalen och dess innehåll. Då kan man som ägare välja mellan två vägar: fortsätta upplåta kanalen till så många distributörer som möjligt och tjäna pengar på reklamintäkter och en fortsatt bred tittarskara, eller välja den väg som Telia nu tycks vara inne på där kanalerna ska bli exklusivt innehåll för de egna kunderna.

Telia har rätt att begränsa TV4:s räckvidd och det kan mycket väl vara en listig affärsstrategi. Men det går inte att ignorera det faktum att det samtidigt medför en minskad räckvidd för TV4 och dess journalistik framöver. Medielandskapets utveckling de senaste åren talar ett tydligt språk; minskad räckvidd innebär minskade redaktioner och mer inköpt innehåll. Inser journalister och programledare på TV4 vad deras affärslednings beslut innebär för deras framtid?  

I min värld är TV4 värd ett bättre öde. Jag säger som Viveka Hansson på TV4 Nyheterna: att en nyhetskanal stängs av för 30 procent av tittarna är allvarligt ur ett demokratiskt perspektiv. Att kanalen är nedsläckt under en period är både allvarligt och frustrerande, men kampen vi nu för handlar om att den ska fortsätta sändas till den stora massan även i framtiden, inte bara till kunder hos Telia. 

Viktor Wallström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Tele2 

TV4 har erbjudits möjlighet att svara på debattinlägget men tackat nej. 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.