Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Viacom och CBS-affären visar vikten av OTT”

Publicerad: 22 Augusti 2019, 12:06

Ooyalas marknadschef Bea Alonso.

Att amerikanska Viacom och CBS återigen går ihop är visar att OTT blir allt viktigare för såväl medieföretag och publik. Det skriver Bea Alonso, marknadschef på Ooyala, i en analys av affären.


Ämnen i artikeln:

CBS

Sammanslagningen mellan Viacom och CBS är ett tecken på den blomstrande OTT-era vi befinner oss i. De båda företagen blir ytterligare en spelare i mängden som skapar en ledande, global multiplattforms-jätte som erbjuder premiuminnehåll.

Affären som återförenar paret efter mer än ett decenniums skilsmässa skapar ett nytt företag värt cirka 30 miljarder dollar. Viacoms MTV, Nickelodeon, Comedy Central och Paramount Studios går nu armkrok med CBS eget sändningsnätverk och dess prenumerationstjänst Showtime.

Jämfört med Disney, som nyligen köpte Rupert Murdochs 21st Century Fox-tillgångar och snart kommer att lansera en streamingtjänst, och Netflix, med 151 miljoner globala prenumeranter, kommer CBSViacom fortfarande att vara en relativt liten aktör. Trots detta förväntas det kombinerade företaget få större hävstångseffekt hos både annonsörer och kabelleverantörer.

Detta är en naturlig utveckling. I dagens konkurrensutsatta medielandskap behöver man gå armkrok för att överleva om man är ett traditionellt mediebolag. Inte minst om man vill locka tillbaka publiken från konkurrenter likt Netflix, Amazon och Apple.

Mer än någonsin är det teknik som driver engagemang hos tittare i dagens medielandskap. Möjligheten att hålla konsumenter fastlimmade till en mängd olika skärmar, när som helst och var som helst, måste vara en del av strategin för alla innehållsskapare eller distributörer som vill förbli relevanta i sina affärer.

Det informationsmaterial som Viacom och CBS har släppt efter sin sammanslagning nämner knappt alls vilken strategi man har för att utvecklas och ta sig framåt. Nyckeln till framgång är att lyckas centralisera och modernisera sin distributionskedja för innehåll till en effektiv och strömlinjeformad mediafabrik. Det ska tvivelsutan bli spännande att följa denna resa.

Bea Alonso
Marknadschef, Ooyala


Ämnen i artikeln:

CBS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev