Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Vad får egentligen utomhus-annonsörerna för sina pengar?”

Publicerad: 15 Maj 2019, 09:03

”Eftersom det här har varit en följetong under flera år väljer vi nu att lyfta de här frågorna bredare”, säger Lotta Waldemar som är head of print på Starcom.

”När det kommer till transparens och leverans har utomhusaktörerna en bit kvar för att få ökat förtroende från annonsörer och mediebyråer”, det menar Starcoms Lotta Waldemar i en debattartikel.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelJCDecauxStarcom

Digitala utomhusskärmar ökar lavinartat och har under de senaste nio åren ökat etableringen med cirka 1 200 procent. 

Det är en fantastisk kanal med oändliga möjligheter – men vad är det annonsörerna får för sina pengar och hur följs det upp?

När det kommer till transparens och leverans har leverantörerna en bit kvar för att få ökat förtroende och förståelse från annonsörer och mediebyråer.

Under flera år har utomhusaktörerna suttit kring ett bord och försökt att enas om hur de ska kunna hitta en gemensam valuta för att på bästa sätt mäta räckvidd och frekvens för de digitala utomhusskärmarna.

Dock inte alltid med synsättet att de så snart som möjligt ska hitta en gemensam valuta just för att driva, utveckla och förklara mediets storhet generellt. Utan snarare ofta i eget vinstintresse och för att komma ut som segrare när det gäller högst VAC (visibilty adjusted contact).

 Vissa aktörer har valt att stå utanför och redovisar egna räckviddssiffror medan andra aktörer är med i Outdoor Impact men väljer att ”stuva om” i leveransen så att serien vi har köpt enligt prislistan inte alls speglar verkligheten.

Enligt OOH-leverantörerna ska vi köpare acceptera att så pass mycket som 20 procent underleverans på en dag kan ske samt att visningarna justeras om och kan i vissa fall visas på andra arenor än dem som utlovats. Vilket bidrar till att den lokala butikschefen, i en större kedja, som vi har velat stötta, faktiskt inte har fått sin kampanj i sitt köpcentrum.

Men kampanjen levererade i alla fall miljoner kontakter någonstans, vi vet bara inte exakt vart.

Det är ungefär som att vi skulle köpa en vepa på Drottninggatan men får istället tre vepor i Täby utan att ens bli informerade.

Vore det inte ypperligt att i OOH leverantörernas sittningar samtidigt diskutera hur man ska leverera  en så likvärdig kampanj som möjligt utifrån siffrorna som man hittills har fastslagit i Outdoor Impact och prislistorna, både vad gäller arenor och kontakter?

Är utomhusaktörerna tillräckligt tydliga i sin in-försäljning, hur kan de följa upp på bästa sätt, med tanke på att vi pratar data och digitalt, samt hur gör dem det på ett likvärdigt sätt, så att våra annonsörer får en ökad förståelse, förtroende och en större inblick i mediet?

Vi tycker det är dags för de stora aktörerna att enas och bli transparenta så att de tillsammans kan utveckla den här affären i Sverige. Inte bara i eget intresse utan för att annonsörerna ska få full insyn, förståelse och känna sig trygga med vad de köper samt få en exakt kampanjuppföljning. Vare sig det är visningar, SoV, kontakter, arenor eller skärmar.

Vi vet ju att alla i branschen säger sig vilja ha enhetliga standarder för digital utomhus och vi hoppas att det även inkluderar hur det redovisas och följs upp.

För läget i dag är att vi har svårt att få en exakt uppfattning om vad som har levererats, oberoende av aktör.

Men det är ju det som är storheten med digital utomhus, flexibiliteten, kreativiteten och möjligheten till en exakt uppföljning eftersom tekniken finns där.

För vad har annars Outdoor Impact för syfte med att ta in digitala utomhusserier, när vi inte har en aning om var, när eller hur mycket kampanjen kommer att synas i relation med vad exempel-serien i Outdoor Impact säger? 

Eftersom det här har varit en följetong under flera år väljer vi nu att lyfta de här frågorna bredare för att förhoppningsvis kunna påskynda arbetet med en tydligare branschstandard för digital utomhus.

Lotta Waldemar,
Head of print/OOH, Starcom

LÄS ÄVEN

Outdoor Impact: ”Universitetsmedia-gruppen vill positionera sig som tekniskt ledande” 

Robert Bryhn: ”De stora utomhusbolagen kanske inte vill ha transparens?” 

Efter kritiken: Öppnar upp för mer transparens  

Svar till Lotta Waldemar: ”Vi vet exakt var kontakterna levererades” 


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev