Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

”Utmaningarna driver på utvecklingen inom programmatic”

Identitetsproblematik, supply path optimization och header bidding för video är tre trender som Pubmatics Jonas Söderqvist anser att branschen bör ha ha koll på under 2020.

Publicerad: 30 Januari 2020, 06:53

Pubmatics Nordeuropachef Jonas Söderqvist listar tre programmatic-trender att ha koll på under 2020.


Ämnen i artikeln:

Pubmatic

2019 bjöd på flera utmaningar för programmatic-branschen; ökad konsolidering, ökad reglering och en osäkerhet kring tredjeparts-cookiens framtid. Men utmaningar öppnar ofta upp för nya möjligheter till utveckling och det finns tre trender det kan vara bra att ha koll på under 2020.

 

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Lösningen på identitetsproblematiken

Branschen har länge brottats med identitetsproblematiken och under 2019 blev publicisternas intäkter allt mer beroende av de stora techbolagens enorma lager av förstahands-data. Men vågen har vänt. 

Publicister har börjat ta tillbaka kontrollen och arbeta för att ta tillvara värdet i sin egen data som oberoende alternativ till dessa ”walled gardens”.

Bland annat har de börjat gå samman i allianser för att erbjuda kontextuell annonsering, riktat till specifika målgrupper, över de gemensamma tillgångarna medan andra konsortium erbjuder alternativa identitetslösningar. Framförallt ser vi en större vilja bland publicister, medieköpare och teknologileverantörer att jobba tillsammans för att hantera problematiken med duopol och de ifrågasatta tredjepartskakorna.

Tredjeparts-cookiens förmodade död, oavsett om det händer snabbt eller långsamt rinner ut i sanden, kommer att driva på innovationen kring identitetslösningar. Vilken av de nya lösningarna som blir stora nog för att kunna rucka på marknaden framöver återstår att se.

 

Ökad efterfrågan på SPO från köpsidan

De senaste åren har kraven på bättre effektivitet i leverantörsledet ökat, liksom oron över kvaliteten i inventory, och mycket av den globala branschdebatten har handlat om behovet av att optimera leverantörskedjan, så kallad supply path optimization, SPO. Undersökningar genomförda av Pubmatic visar att de flesta köpare globalt redan påbörjat sina SPO-aktiviteter. Nästan alla (93 procent) av de svarande i Storbritannien och 73 procent i USA säger att de aktivt implementerar SPO, eller planerar göra det inom de närmaste 12 månaderna.

I Norden har SPO inte tagit fart riktigt ännu. Vi för dialog med alla köpare i marknaden och den respons vi får är väldigt positiv, men de flesta vill veta mer innan de tar steget fullt ut och implementerar detta.

Vi kommer med all säkerhet se en ökad SPO-kommunikation under 2020. Det kommer att underlätta transparensen mellan teknikleverantörer och köparsidan.

Globalt leder det även till nya branschsamarbeten och vi kan räkna med nyheter både från köpare och SSP:er under det kommande året, med fokus på hur de kan göra smartare köp i ett allt mer komplext ekosystem. Resultatet av konsolideringen är inte bara bättre kvalitet och ekonomi för de digitala medieköparna, utan det leder också till ökat förtroende för programmatiska kanaler generellt.

 

Header bidding för omnichannel

Två kanaler står för närvarande för en stor del av tillväxten inom de programmatiska annonsinvesteringarna; mobilappar och video. 

Det är också tydligt att header bidding har potentialen att ge publicister samma stora intäktsökningar, och bättre workflow, inom dessa nya kanaler, som de tidigare haft på desktop. Pubmatics senaste undersökning kring mobilannonsering visar att header bidding på mobilappar växte med 20 procent globalt under Q3 2019, jämfört med samma kvartal året innan, och vi kan förvänta oss samma snabba tillväxttakt under 2020. Server-to-server medling kommer också att vara den föredragna lösningen för cross-platform video och den nya CTV-marknaden.

Trots ett turbulent 2019 och en rad utmaningar syns inga tecken på avmattning inom programmatic-området. Snarare verkar utmaningarna driva på utvecklingen av nya innovativa lösningar, något som är positivt för hela branschen, inte minst för publicister och annonsörer.

Jonas Söderqvist
Nordeuropachef Pubmatic

Ämnen i artikeln:

Pubmatic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.