Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Urban Hilding: ”Reklam är mycket mer än marknadsföring”

Hur mycket världen än förändras anpassar vi människor oss till en ny vardag – och det gör också vår kommunikation. Därför blir reklam nu så mycket mer än marknadsföring, skriver Hears vd Urban Hilding.

Publicerad: 14 April 2020, 06:09

Den reklam som just nu görs är en påminnelse om att företag och varumärkens skapas av människor som kämpar, skriver Hears vd Urban Hilding.


Ämnen i artikeln:

HearUrban Hilding

I dag befinner vi oss i en väldigt speciell tid, en tid då vi alla sätts på prov, som människor individuellt, familjer, föräldrar, barn, företagare, ledare och politiker. När våra liv så snabbt och drastiskt förändras, när vår vardag är allt annat är normal, frågorna är fler än svaren, är allt i vår omgivning som normaliserar livet en trygg boj, så fungerar reklam just nu på mig. 

Jag blir glad när jag ser att företag kommunicerar, de berättar att de finns, de visar att de bryr sig, att de försöker göra nytta genom just det som de är bra på. Reklam blir för mig nu så mycket mer än marknadsföring, det är trygghet, påminnelse om att företag och varumärkens skapas av människor som nu kämpar. Det ger mig en känsla av att livet är lite som vanligt, att vi alla hjälps åt och tillsammans försöker hålla hjulen i gång för att försöka bevara alla de företag som har byggts upp av fantastiska idéer, engagemang och specialkompetens. 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Något annat som för mig skapar framtidstro är upplevelsen att politiker äntligen arbetar ihop, att jag slipper höra partiledardebatter med den vanliga retoriken om ”hur landet missköttes under er mandat-period”, ”vad vi i vårt parti har gjort för rädda landet efter er regering” etcetera, ett ständigt fokus på vem som gjorde fel och påvisa sin egen förträfflighet i stället för att – som nu – samarbeta och göra nytta gemensamt, det är trots allt bara handling som räknas. Jag hoppas att politiker tar med sig denna lärdom i framtiden gällande ledarskap, att vi agerar mer som Amerikas ursprungsbefolkning gjorde förr i tiden (förutom behov av jämlikhet) när se satte de klokaste personerna i stammen i ett tält och lät dem bestämma när man skulle söka nya jaktmarker, hantera svåra situationer, säkerställde att alla samverkade och nyttjade sin specifika kompetens för att göra sin stam mesta möjliga nytta och förbättra framtiden för alla – inte sitta i olika grupperingar i olika tält och tycka olika om allt.

Ledarskap oavsett omfattning sätts på prov i svåra tider. Det ledarskap som prisas i kristider är ofta ärlighet, rakhet, tydlighet men också empati och lugn, det skapar trygghet. Jag hoppas att det är en viktig del i framtida ledarskapsutbildningar framåt för morgondagens ledare oavsett bransch och land. 

Allt var inte bättre förr men ej heller sämre, det gjordes bara i en annan tid. Jag tror att vi alla, efter många år av de sociala mediernas utveckling och tillväxt samt en stor del i våra liv, nu saknar umgänge och fysiska möten med vänner, familj, grannar och kolleger, möten som betyder väldigt mycket mer än några uppdateringar i sociala medier. Sociala medier är en fantastisk kanal på många sätt men kan sällan eller aldrig ersätta värdet av ett personligt möte, en intressant diskussion och samtal där vi ses, pratar och lyssnar på varandra och ibland bara är på samma plats samtidigt och upplever något kul tillsammans. 

”Det är viktigt att ta med sig upplevelsen och känslan, det är ett enormt lärande när man bär det med sig”

Jag hoppas att vi tar till oss den nya erfarenhet vi nu får, upplevelser som är helt nya, vissa skrämmande, andra positiva och att vi aldrig glömmer dessa. Det är svårt. Vi vänjer oss snabbt vid ett nuläge och glömmer historien. 1986 tjänstgjorde jag som FN-soldat vid det Svensk FN-sjukhuset i Libanon, vi var 145 svenskar som upplevde ett väldigt annorlunda liv än det vi hade hemma. Libanon hade under tio år fullständigt förstörts i ett inbördeskrig mellan olika folkgrupper och politiska partier i landet med utländska stödtrupper från bland annat Iran, Irak, Syrien, Israel och USA. Mitt i detta krig och kaos levde som alltid vanliga människor som försökte hantera sin vardag på bästa sätt. Jag minns speciellt mötet med en familj som jag drack kaffe hos en kväll. De hade två barn, den ena studerade till lärare och den andre studerade reklam i Beirut, det som då betecknades som helvetet på jorden. När jag precis hade kommit till Libanon och upplevt mitt fösta dygn slogs jag av hur snabbt man anpassar sig till ett väldigt annorlunda liv med ständiga skottsalvor och olika explosioner i omgivningen. Barnen i familjen som jag träffade hade ledsamt nog vant sig vid att springa till skyddsrum flera gånger om dagen i skolorna, att lektionerna flyttades mellan olika hus av säkerhetsskäl, att skolan fick avbrytas när attackerna var som värst, men att sluta studera var inget som de ens hade funderat på. Jag kommer ihåg att jag så många gånger tänkte på hur lyckligt lottad jag var, att jag var född i trygghet, att jag hade möjlighet att studera, föräldrar vid liv, slippa oroa mig för min bror när han gick till skolan och jag vet att jag vid upprepade tillfällen sade åt mig själv att inte glömma och vara tacksam för det jag hade, aldrig glömma att världen ser annorlunda ut hos andra, att alltid försöka hjälpa andra som har det svårare och inte hade samma tur som jag. Jag vet att det är lätt att leva i nutid och att tacksamheten jag kände bleknar, men det är viktigt att ta med sig upplevelsen och känslan, det är ett enormt lärande när man bär det med sig. Jag hoppas att familjens barn, som nu är vuxna, är framgångsrika som både lärare och reklammakare, båda funktionerna är enormt viktiga och behövs.

Erfarenheten som jag också tog med mig var att hur mycket världen än förändras anpassar vi människor oss till en ny dag och vardag, precis som nu, det gör också vår kommunikation. Jag blir glad när jag i dag ser att företag har en helt annan tonalitet i sin kommunikation, den är mänsklig, varm, äkta, ärlig och relevant på riktigt. Många gånger säger man att en bild säger mer än tusen ord, just nu betyder några ord mer än någon bild. Skrift som sätter ord på omtanke och förståelse. Detta är ytterligare en lärdom som jag hoppas att vi tar med oss och inte släpper. Att vägen till konsumenternas hjärta alltid går genom äkthet, ärlighet, rakhet, tydlighet men också med empati och lugn, som nu! Kommunikation som är väldigt relevant. Därför gör reklam mig riktigt glad i dag!

 

Urban Hilding

Vd, Hear Mediebyrå

Ämnen i artikeln:

HearUrban Hilding

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.