Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Till ledarna i mediebranschen: Dags att gå tillbaka till jobbet

För alla oss som är friska och inte tillhör några riskgrupper är det nu dags att gå tillbaka till jobbet. Det skriver Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux, i ett öppet brev på dagensmedia.se.

Publicerad: 20 April 2020, 11:35

”Fortsatt passivitet kommande veckor och månader förskräcker och kommer leda till att många fler medarbetare i kommer att förlora sina jobb i onödan”, skriver Magnus Heljeberg, vd för utomhusbolaget JCDecaux.

Foto: JCDecaux


Ämnen i artikeln:

coronavirusetMagnus HeljebergJCDecaux

Den svenska mediebranschen är en av de mest dynamiska och förändringsbenägna i världen. Detta dels för att det ligger i vårt DNA att vara snabba, flexibla och våga pröva det nya och främmande och dels för att den svenska befolkningen ligger i framkant i att ta åt sig ny teknik och snabbt förändra sina konsumtionsmönster. Med en liten befolkning jämfört med våra större grannar har vi historiskt alltid haft trycket på oss vara skickligare på att jobba ihop i team och lösa stora och komplexa uppgifter med färre antal personer. Med det har vi som land lyckats väl med världsledande företag och ett näringsliv i toppklass. 

”Jag har varit med om många kriser under mina år i branschen men börjar nu känna en stark oro för konsekvenserna i konkurser och förlorade arbetstillfällen”

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Världsekonomin har nu med Covid-19 helt stannat upp. För varje vecka som går med ”lockdowns” i Europa och USA så blir de ekonomiska konsekvenserna mer brutala. Det är lättare att stänga ned hela samhällen än att öppna upp dessa igen vilket bland annat våra nordiska grannar har fått lära sig den senaste tiden. Sverige har valt en klok strategi i att inte låsa in miljontals av sina medborgare som är fallet i andra länder men vi kommer inte vara förskonade från skadeeffekterna av den ekonomiska frysbox som många länder nu befinner sig i. 

LÄS OCKSÅ: Jan Scherman: ”Sverige är sämst i Sverige” 

Jag har varit med om många kriser under mina år i branschen men börjar nu känna en stark oro för konsekvenserna i konkurser och förlorade arbetstillfällen om det tar för lång tid innan vi får hjulen att börja snurra igen. Vi måste kavla upp ärmarna och jobba hårt för att vända detta. Vår bransch fullt av fantastiska och professionella yrkesmän- och kvinnor men många av dessa kan inte gå på för fullt för att man är hänvisad till att jobba hemifrån. 

Människan är en social varelse. Det ligger i våra gener. Vi fungerar inte optimalt om vi alla är utspridda och utelämnade till oss själva. Denna gruppdynamik och prestanda kan aldrig modern teknik för kommunikation på distans ersätta fullt ut. 

”Tillsammans är vi starka och tillsammans kan vi jobba oss ur detta och ta branschen ur denna kris snabbare än något annat land i världen”

Ponera att vi har två fotbollslag med exakt lika kvalitet på spelare och tränare som båda är lite ringrostiga och har två månader kvar till match. Båda får träna heldag fem dagar i veckan. Det ena laget på sin egen fotbollsplan med alla elva spelare och tränaren som coachar och leder på plats face to face. I det andra laget får varje spelare träna på sin egen gräsmatta hemma i villan eller på mattan på balkongen i lägenheten, tränaren sitter även hen hemma och leder varje spelare via Zoom eller Teams. Vem tror ni vinner? 

LÄS OCKSÅ: Dokument: Coronakrisen slår brutalt mot mediebranschen 

Mitt budskap till alla ledare i mediebranschen är: För alla oss som är friska och inte tillhör några riskgrupper är det nu dags att gå tillbaka till jobbet. Tillsammans är vi starka och tillsammans kan vi jobba oss ur detta och ta branschen ur denna kris snabbare än något annat land i världen. Alternativet med fortsatt passivitet kommande veckor och månader förskräcker och kommer leda till att många fler medarbetare i kommer att förlora sina jobb i onödan. Dags att agera och hitta en väg ut ur frysboxen.

Magnus Heljeberg,
VD JCDecaux

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.