Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

”Tiden är rätt för nya upplevelser inom fotbollen”

Publicerad: 3 April 2020, 11:13

Varför vänta in att allt ska bli som vanligt, när vi är mitt uppe i en situation som driver på den digitala utvecklingen? frågar sig Nora Henriksson.

Med matcher inställda, eller spelandes inför tomma läktare, är det nu rätt tid att skapa nya digitala upplevelser som fansen inte ens visste fanns. Det skriver Nora Henriksson på Mediamonks.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetChampions League

Det finns få saker som skapat ett märkligare tomrum än avsaknaden av livesport. Idag kom UEFA:s besked om att man i stället för den tidigare kommunicerade deadlinen på 30 juni, skjuter fram alla planerade matcher på obestämd tid.

Arenorna ekar tomma, på sportredaktioner flyttas personal runt till andra redaktioner och fansen har ingenting att följa. Detta i en tid då den underhållning som sport erbjuder är det som behövs allra mest.

Efter att ha ägnat en stor del av min yrkeskarriär åt att bevaka fotboll, alltifrån allsvenskan till VM-slutspel, så bytte jag liverapporterandets adrenalinkick mot pitchernas motsvarande spänningsmoment. Men ingenting kan någonsin jämföras med känslan av att uppleva ett oförglömligt ögonblick tillsammans med miljontals andra, över hela världen

 Matcher och tävlingar är omöjliga att ersätta. Dessutom går exklusiva intervjuer, dokumentärer och annat som man i vanliga fall fyller tiden runt tävlingsmomenten med, inte att göra på grund av reserestriktioner och social isolering. 

Men samtidigt som supportrarna sitter hemma och funderar på vilken legendarisk match som man ska se, för vilken gång i ordningen, så är spelarna i samma situation. Utan sitt (professionella) huvudsyfte, utan ett jobb att gå till - och med massor av tid över.

För klubbar, förbund och sponsorer borde tomrummet innebära att man jobbar hårt med att hålla engagemanget levande, att man ser till att skapa nya sätt att ge fansen något att förenas kring. 

”Relationen mellan spelare och fans underhålls inte om man inte kan erbjuda nya upplevelser”

Möjligheten är unik Frågan är om, och i så fall hur, den förvaltas. Tiden finns minst sagt, för både den potentiella avsändaren och mottagaren. Men relationen mellan spelare och fans underhålls inte om man inte kan erbjuda nya upplevelser. 

Det finns de som har agerat på de här nya förutsättningarna, som skapat hangouts med fotbollsstjärnor, reklamfilm av karantäntillvaro och visat på en ökad närvaro på sociala medier.

Än så länge är jag en av dem som uppskattar uppdatering från familjehäng i enorma villor. Situationer som visar att de största stjärnorna är som vi - uttråkade och rastlösa, men försöker göra det bästa av situationen. 

Men snart har jag sett allas kök, deras gulliga barn och deras fighting face när de spelar tv-spel.

Det går verkligen att göra så mycket mer. 

Det går att engagera mer, det går att få innehållet att kännas mer exklusivt - det går framförallt att skapa en gemensam upplevelse för en betydligt större publik. 

Onlinespelet Fortnite arrangerade en konsert med dj:n Marshmello som sågs av 10,7 miljoner personer i spelet. 27 miljoner totalt såg sen konserten på Youtube. 

En japansk skolklass byggde en värld i Minecraft där de kunde ta sin examen tillsammans, eftersom de inte kunde ses fysiskt på grund av isolering.

Det är bara några exempel på oväntade mötesplatser som skapar unika upplevelser.

Men precis som en Champions League-match kräver större insatser än motsvarande arrangemang i division 2, så krävs det mer än en anständig uppkoppling och en livestreamad frågestund för att skapa ett riktigt värde på de digitala mötesplatserna. 

En livestream kan exempelvis också ha ett skräddarsytt digitalt lager av grafik, för att fans på olika sätt ska kunna interagera med den eller de som sänder. En augmented reality-lösning kan på ett lekfullt sätt skapa en upplevelse som fans och spelare kan delta i tillsammans. Eller så kan man gå hela vägen in i en virtual reality-värld, och komma så nära upplevelsen av ett fysiskt möte som det bara går.

”Varför vänta in att allt ska bli som vanligt, när vi är mitt uppe i en situation som förändrar människors beteende”

Möjligheterna är så mycket större än de insatser vi hittills sett. Jag förstår varför det är svårt för många aktörer att agera, när förutsättningarna är okontrollerbara och alla planer kastats omkull. Men varför vänta in att allt ska bli som vanligt, när vi är mitt uppe i en situation som enligt alla rapporter kommer förändra människors beteende och driva på den digitala utvecklingen? 

Jag känner mig övertygad om att gräset kommer dofta godare, uppvärmingen vara pirrigare och matchupplevelsen mer efterlängtad än någonsin när väl matchspelet är igång. Men lika övertygad är jag om att det finns en möjlighet till en ny sorts intimitet mellan fotbollens viktigaste ambassadörer och dess mest trogna följare. Och att de som satsar på att utveckla de möjligheterna nu, kommer kunna erbjuda en typ av underhållning som kommer ge fotbollen och supportrarna en ny dimension. Även när ligamatcher och landskamper spelas för fullt igen.

Det finns helt nya sätt att ge en stor målgrupp upplevelser som de inte ens visste fanns, och tiden för att utforska dem är nu.

Nora Henriksson, Managing Director på MediaMonks Stockholm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.