Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

The Local: Därför låser vi upp våra corona-artiklar

I en samhällsviktig fråga är det vår plikt att tillgängliggöra de viktigaste artiklarna, trots att det egentligen går stick i stäv med hur vi vanligtvis finansieras, skriver The Locals redaktör Emma Löfgren.

Publicerad: 2 Mars 2020, 14:37

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Eftersom The Local betraktar sig som ett av få medier som kan informera på engelska till inflyttade läsare har man valt att öppna sina viktigaste låsta artiklar om Coronaviruset. Det skriver redaktören Emma Löfgren.

Foto: Nele Schröder


Ämnen i artikeln:

The Localcoronaviruset

När bör ansvaret att informera sättas över intäktsbehovet?

Den frågan ställer sig Dagens Media i en intervju där Upsala Nya Tidning, UNT, får bemöta kritik över att viktiga nyheter om coronaviruset satts bakom betalvägg.

Kalle Sandhammar, vd och chefredaktör på UNT, svarar i ett mejl till Dagens Media, dels att risken för allmän smittspridning i Sverige i nuläget är låg, dels att UNT i första hand skriver för sina prenumeranter – och varför ska alla få läsa gratis när andra betalar?

Jag vill inte kritisera UNT. Det är en avvägning alla redaktioner får göra själva, och det är inte alltid ett lätt val. Men det är en intressant diskussion som tar frågan till sin spets.

På The Local fattade vi förra veckan beslutet att helt låsa upp de absolut viktigaste artiklarna om coronaviruset på våra nio europeiska nyhetssajter för alla läsare, samt att göra resten gratis för tillfälliga besökare. Vi lägger i nuläget inga coronavirus-artiklar bakom hård premiumvägg.

Ett par dagar senare följde DN efter. Än så länge har jag enbart sett ett fåtal redaktioner som gjort liknande val, både i Sverige och i internationella medier.

Däremot ser jag stora rubriker som talar om för läsarna att de verkligen bör vara rädda – ”dödarviruset” är ett ord som förekommer i många engelskspråkiga medier, trots att de allra flesta enligt Världshälsoorganisationen enbart får milda symtom och är utom fara.

På sociala medier sprids ännu fler påståenden. Använd ansiktsmask för att skydda dig. Använd inte ansiktsmask, det hjälper inte. Jo, använd ansiktsmask, det skyddar andra.

I realtid kan vi se hur viruset sprids, och så fort en ny person bekräftats vara smittad i Sverige flödar pushnotiserna ut. Det är som det ska vara, det är vårt jobb att informera.

Men i dessa situationer blir vår roll som journalister ännu viktigare. Rubriker i sin natur – en kort mening som ska fånga läsaren – får ofta situationer att låta värre än de är. Med öppna faktabaserade och sansade artiklar kan vi ge läsarna en fullständig bild av situationen, utan att vare sig skrämma upp eller skönmåla. Vi kan informera om hur man bör agera.

Vårt resonemang på The Local är att vi är ett av få medier som kan informera på engelska till inflyttade läsare om situationen i Sverige, Italien, Frankrike och alla andra länder vi finns i. Därför är det vår plikt i en samhällsviktig fråga att tillgängliggöra de viktigaste artiklarna, trots att det egentligen går stick i stäv med hur vi vanligtvis finansieras.

För även om de flesta journalister drivs av en idealistisk dröm om att tjäna läsarna, är de flesta medier inte välgörenhetsorganisationer. Vi måste, realistiskt sagt, tjäna pengar.

Det gäller för UNT, det gäller för DN, och det gäller för oss också.

Precis som UNT skriver vi för våra prenumeranter – eller medlemmar, som vi kallar dem – på The Local. Sedan vi lanserade medlemskap för två år sedan har vi kunnat röra oss från snabba nyheter till artiklar som påverkar läsarnas liv, och kan hjälpa dem på riktigt.

Medlemsintäkterna från våra över 15 600 betalande medlemmar uppgår nu till en tredjedel av The Locals inkomst, och är viktiga för vår fortsatta utveckling. Betalväggen har helt enkelt varit avgörande för vår journalistik.

Så precis som UNT var jag orolig för vad som skulle hända när vi låste upp artiklar om coronaviruset. Skulle medlemmarna undra varför andra nu fick tillgång utan betalning? Kunde jag som redaktör för den svenska sajten förvänta mig en hop arga mejl?

Det visade sig att det inte fanns någon anledning till oro alls.

För oss har reaktionerna från betalande medlemmar enbart varit positiva. De ser inte sin betalning enbart som en ekonomisk transaktion, utan som ett stöd för journalistiken, och de är uppenbart villiga – till och med angelägna – att dela med sig när det behövs.

Och de arga mejlen uteblev helt. ”Ansvarsfullt.” ”Sunt förnuft och gott omdöme.” ”Det är värt att betala för allmänhetens bästa,” har några av reaktionerna från medlemmar lydit.

Det ironiska är att trots beslutet om att låsa upp flera artiklar slog The Local rekord förra veckan. Fler än 700 personer valde att bli nya medlemmar, långt mer än en normal vecka.

De behövde inte alla prenumerera. De gjorde det ändå. Flera som inte läser oss regelbundet har till och med kontaktat oss och frågat hur de kan donera pengar som tack för hjälpen.

Lärdomen är tydlig. När vi lättar på våra affärsprinciper och visar att vi är villiga att ta ansvar för läsarna, även de som inte kan betala, är läsarna villiga att ta ansvar för journalistiken.

Jag hoppas att fler nyhetsmedier vågar ta samma steg.

 

Emma Löfgren

Redaktör för The Local Sweden och biträdande redaktionschef The Local Europe

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

The Localcoronaviruset

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.