Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Ta e-sporten på allvar”

Publicerad: 26 Juni 2019, 06:07

Erik Luhr och Suvi Panas på Iprospect.

Finalen i League of Legends hade fler tittare än finalerna för NBA, NHL och Champions Leauge. Twitch är större än många tv-kanaler i dag. E-Sport börjar bli mainstream. Det är hög tid att ta annonsplatsen på allvar.


Ämnen i artikeln:

ReklamIprospecte-sportKampanj

De flesta av oss har en relation till dator- eller videospel. Kanske spelar vi själva. Kanske brukade vi göra det när vi var yngre. Kanske är vi oroliga för att våra barn spelar för mycket. 

Oavsett går det inte att bortse från att gaming har blivit ett enormt stort fritidsintresse. Och inte nog med det – det har också blivit sport: e-sport. I Sverige är det dessutom extra relevant då vi kan stoltsera med flera av världens mest framgångsrika e-sportare, bland annat inom stora spel som Counter-Strike och Dota 2.

Det är inte bara sett till utövare som e-sport blivit stort utan även som åskådarsport. Amazonägda streamingplattformen Twitch har fördubblat antalet tittare i Norden mellan 2017 0ch 2018. Det är alltså nu cirka 1,2 miljoner dagliga tittare på Twitch i Norden. En siffra som kan utmana många TV-kanaler. 

Ur ett globalt perspektiv så hade finalen i League of Legends fler tittare än finalerna för NBA, NHL och Champions Leauge. För närvarande är det bara Super Bowl som har fler tittare (som marknadsförare så vill vi gärna tro att det beror på de smått legendariska reklamproduktionerna i pausen). Till skillnad från League of Legends så backar däremot Super Bowl i tittarantal.

Det är hög tid nu, men vi måste göra det tillsammans. Därför uppmanar vi:

Annonsör – gör din första kampanj

Det börjar bli mainstream och målgruppen är öppen för bra varumärkeskommunikation. Ett bra exempel på just hur etablerat formatet redan har blivit är anrika Mercedes-Benz redan 2017 valde att sponsra e-sportsturneringar istället för det tyska herrlandslaget i fotboll. Känner du FOMO? Bra! Det borde vi alla göra. 

Känns inte e-sport relevant för ditt varumärke? Ta en kaffe med en kollega och börja bolla, vi lovar, ni kommer hitta områden som är naturliga för er att kommunicera kring. Till exempel; är du mäklare? Prata om vilken lägenhet som har bästa gamingmöjligheterna. Säljer du kläder och mode kan du prata om bästa outfitsen för streamers, när bara överkroppen syns i bild. Du har säkert redan nu tre bra idéer för din bransch. 

E-sporten – utveckla annonseringsmöjligheterna

Ingen rök utan eld och ingen annons utan annonsplats. E-sporten har idag välutvecklade sponsorpaket och olika lösningar för annonsering men för att bli behandlade som vilken annan kanal som helst så behöver annonseringsmöjligheterna växa och varieras. Vi vill se att mätbarheten bli bättre samt att möjligheten att göra jämförelser mellan till exempel Twitch och andra kanaler ökar. 

E-sporten har otroliga möjligheter då den springer ur en i grunden digital värld, branschen är i sig digital native. Trots det är det inte helt enkelt för en annonsör att komplettera sina medieköp inom e-sport utan att starta en ny avdelning. 

Inte ens gratisspelet Dota 2 har reklam i eller runt sig trots en enorm användarbas som är svår att nå med traditionell reklam. Kanske ska inte e-sporten följa exakt samma upplägg som de traditionella mediehusen gör idag, med banners och videoinlägg. Men det finns heller ingen anledning att enbart hålla sig till de klassiska sponsorformaten som togs fram för att synas i en analog värld.

För att sammanfatta: vi tror verkligen på e-sport som fenomen och annonseringsmöjlighet. Vi ser med spänning fram emot att se hur annonsörer tar sig an sporten och dess dedikerade fans. Det är här varumärken kan föryngra sin kundstock och starta dialog både med framtidens kunder och de som är svåra att nå idag. Hoppas vi får se många riktigt kreativa uttag i dessa nya miljöer snart!

Erik Luhr, head of strategy, Iprospect
Suvi Panas, client director, Iprospect


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev