Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Sveriges Annonsörer: ”Alltid effekten som står i fokus”

Annonsörer väljer att investera där de ser att de får önskad effekt, inte för att upprätthålla någon annans verksamhet – hur viktig den än är, skriver Sveriges Annonsörer i ett svar på Alexander Lydeckers replik.

Publicerad: 6 April 2020, 12:22

I det pågående krisläget blir det extra viktigt att se över såväl budskap och tonalitet som kontext, skriver Sveriges Annonsörer.

Foto: Janne Næss


Detta är en replik på repliken ”Sveriges Annonsörer bör tänka om i sin rådgivning”.

Tack Alexander Lydecker och Bonnier News för ert svar på senaste blogginlägget här på Dagens Media. Låt oss svara och reda ut de frågetecken som uppstått:

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Till att börja med vill vi förtydliga att vi inte på något sätt kritiserar eller tar avstånd från det journalistiska arbetet. Vi är helt eniga i att alla etablerade svenska medier spelar en mycket viktig roll i nyhetsrapporteringen både nationellt och internationellt. De erbjuder en trygg plats att luta sig mot när vi håller oss uppdaterade om vad som händer, både ute i världen och hemma i Sverige. Tack vare den breda nyhetsrapporteringen skapar svenska medier också en bra plats för annonsörer att exponera sina varumärken på.

Våra medlemmar köper annonser i olika medier för att uppnå effekt av sina investeringar på bästa sätt. Det arbetet innefattar alltid att noggrant tänka igenom budskap och tonalitet och vilken kontext som passar bäst för varumärket. 

Frågan kring brand safety är alltid viktig och att kunna koppla varumärket till en passande kontext, oavsett media. Det är lika viktigt i alla digitala kanaler, oavsett om det gäller sociala medier eller journalistiskt innehåll. 

I det pågående krisläget blir det därför extra viktigt att se över såväl budskap och tonalitet som kontext. En del varumärken bedömer att det är okej att synas i den rådande kontexten, medan andra gör bedömningen att det kan vara direkt negativt. Våra medlemmars situation ser väldigt olika ut. 

Från våra medlemmars perspektiv är det dock alltid effekten som står i fokus. Annonsörer väljer att investera där de ser att de får önskad effekt, inte för att upprätthålla någon annans verksamhet – hur viktig den än är. 

Sveriges Annonsörer ber inte företag och varumärken att ducka för den rådande situationen. 

Tvärtom ber vi dem att ta den till sig och göra de bästa medievalen för varumärket här och nu. Detta för att uppnå den långsiktiga effekt som man vill ha när hjulen börjar snurra igen.

Krisen drabbar oss alla hårt. För att hitta lösningar i det rådande läget framåt tror vi på en öppen och lösningsorienterad dialog med alla aktörer i branschen. Vi fortsätter gärna att fördjupa den dialogen ytterligare.

 

Peter Mackhé och Hanna Riberdahl

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.