Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Svar till Lotta Waldemar: ”Vi vet exakt var kontakterna levererades”

Publicerad: 16 Maj 2019, 06:01

Cecila Claesson, försäljningsdirektör på JCDecaux, svarar på Lotta Waldemars debattinlägg på Dagens Media.

”Vi är och har alltid varit 100 procent transparenta”. Cecilia Claesson, försäljningsdirektör på JCDecaux, bemöter kritiken i Lotta Waldemars debattartikel i Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelUtomhusreklamJCDecauxStarcomUtomhus

Lotta Waldemar frågar sig, i sin debattartikel i Dagens Media (publicerat onsdag 15 maj, reds anmärkning), vad utomhus-annonsörerna egentligen får för sina pengar, och syftar på bristande transparens från utomhusbolagen. 

Jag är förvånad över att detta inte lyfts av branschen och dem det berör tidigare – men jag är glad att det görs.

Jag bemöter gärna frågorna som Lotta Waldemar ställer sig i artikeln.

JCDecaux är och har alltid varit 100 procent transparenta i leverans och uppföljning mot kund och mediebyråer, vi anser att det är en av våra viktigaste uppgifter att alltid kunna redovisa exakt vad våra kunder får för pengarna. Det är en hygien-faktor för oss och gäller både för våra analoga och digitala produkter. 

JCDecaux var först i utomhussegmentet att fota varje enskild affisch som sätts upp, vi vet med andra ord exakt när våra affischer sätts upp och vi håller alltid vår heliga 24-timmarsregel för uppsättning av samtligt analogt material.

Transparensen är givetvis lika viktig för det digitala nätverket. 

JCDecaux´s reklamloop är 60 sekunder lång, varav staden som reklamskylten står i alltid får 50% av utrymmet. Detta ger oss 30 sekunder per minut för kommersiella budskap. Varje annons-spot är fem sekunder, vilket ger sex kommersiella reklamspotar per minut och vecka. Tydligare än så här kan det inte bli.

Räckvidd, frekvens samt vac som redovisas i offert är alltid densamma för varje spot men ökar givetvis om du köper flera spotar.

Efter avslutad kampanj får kunden alltid en kampanjuppföljning som innehåller leveransrapport, VAC, räckvidd, frekvens samt antal ytor som kampanjen gått på. Vi skickar även med en film.

Det som skiljer JCDecaux från övriga leverantörer är att vi inte bryter ut vårt digitala nätverk, vi levererar alltid 100 procent av vårt offererade digitala nätverk till alla som köper en kampanj av oss. Därmed blir det också lätt för både kund och mediebyrå att följa upp och kontrollera.

Vad gäller underleverans kan vi säga att det vanligaste scenariot för JCDecauxs kunder helt klart är överleverans. Men för att besvara Lottas fråga ligger JCDecaux på tre-procentig felmarginal i avtalet, om detta mot förmodan skulle inträffa.

Du får alltid de arenor som du har fått offererat, 100 procent och utan bortfall. Vi vet exakt vart kontakterna levererades.

Till sist ser vi fram emot svaren från övriga utomhus-aktörerna och vi hoppas på samma transparens som JCDecaux har och alltid levererar. Gällande Outdoor Impact så är vi de första att välkomna samtliga utomhusaktörer att redovisa sina siffror, som dessutom redan finns där.

Vi tror, och hoppas, att övriga utomhusaktörer ska jobba lika hårt för transparensen som JCDecaux – för hela utomhus-segmentets skull.

Cecilia Claesson, försäljningsdirektör, JCDecaux

LÄS ÄVEN

Outdoor Impact: ”Universitetsmedia-gruppen vill positionera sig som tekniskt ledande” 

Robert Bryhn: ”De stora utomhusbolagen kanske inte vill ha transparens?” 

Efter kritiken: Öppnar upp för mer transparens  

”Vad får egentligen utomhusannonsörerna för sina pengar?” 


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev